Viser innlegg med etiketten Bakst. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Bakst. Vis alle innlegg

tirsdag 18. juni 2019

SJOKOLADEBOLLER


I årets vinterferie skled jeg ut. Sukkermessig. Den gode hverdagsrytmen vek unna for litt lørdag hver dag. Lett å la seg lede. Lett å la seg friste.

Ukens utskeielser var ikke små...
Søndag: Sveler hos en venninne.
Mandag:             -
Tirsdag: Skolebrød i slalombakken.
Onsdag: Ostekake hos den lokale bakeren
Torsdag: Kinderegg som egentlig var lørdagsgodt.
Fredag: Vafler
Lørdag: Siden lørdagsgodteriet var tomt fant jeg på denne oppskriften for det var jo tross alt lørdag.

Du trenger: 
3/4 fersk gjær
165 gram smør
4 dl melk
1 dl sukker
1/2 ts bakepulver
100 gram mørk sjokolade finhakket
ca 1 liter mel

Slik gjør du det: 
Finhakk sjokoladen. Smelt smøret i en kjele og ha så oppi melken. Når det er fingervarmt har du det oppi en bakebolle sammen med gjær. Rør ut gjæren før du har oppi sukkeret og bakepulveret. Rør deretter inn ca 5 dl mel og sjokoladen. Spe deretter i resten (4-6 dl) av melet til du får en smidig og god deig. La den heve under lokk/plast/ fuktig håndklede i 1-2 timer. Trill til boller og legges på et bakepapirkledd stekebrett. Pensles med vispet egg om du ønsker. La de etterheve i ca 30 min. Stekes på 180 grader over -og undervarme i 10-12 min. Nytes lunkne.

onsdag 30. januar 2019

PIZZAPINNER


For dere som følger bloggen, dere har kanskje fått med dere at mine aller beste oppskrifter har blitt til ved tilfeldigheter og slik ble disse pizzapinnene til. Jeg skulle faktisk på date. Vi hadde møttes en gang før og denne dagen skulle vi på båttur. Kvelden før hadde jeg satt pizzadeig til kaldheving i kjøleskapet for jeg skulle få ei venninne på pizza på kvelden etter. Om morgenen slo det meg at vi burde ha med noe lunsj som kunne spises utpå vannet. Med ingredienser jeg hadde liggende ble disse rågode pizzapinnene til.

Det blir ca 12 stk.

Deigen:
0,25 fersk gjær
5 dl lunkent vann
3 klyper sukker
3 klyper salt
4 ss olivenolje
ca 10 dl hvetemel
ca 4 dl fullkornshvetemel

Rør gjæren ut i lunkent vann tilsatt litt sukker (dette for at gjærsoppen skal heve bedre).
Bland i fullkornshvetemelet og salt.
Spe deretter i hvetemelet til du har en smidig deig (mulig du må bruke mindre mel-mulig litt mer).
Ha så i oljen og kna deigen godt sammen. (Bruk gjerne ti min for å få jobbet skikkelig med glutenet i melet- det er dette som får deigen til å bli luftig).
Sett den i kjøleskapet med lokk eller tett plast over. 8-12 timer senere tar du litt olje på hendene og knar deigen litt igjen før den settes tilbake i kjøleskapet. det samme gjør du om 8-10 timer igjen.
Om jeg skal på tur på lørdag formiddag så setter jeg deigen torsdag kveld. Slår den ned fredag morgen og kveld. Baker den ut lørdag morgen.


Fyllet:
200 gram parmesan (rives i et rivjern for du må for guds skyld aldri kjøpe ferdig revet).
150-200 gram pesto
ca 20 skiver speket skinke aka parmaskinke, strandaskinke e.l

Kjevle deigen ut til en rektangulær leiv (som en pizzabunn).
Bruk en kniv eller et pizzahjul til å skjære den til 4-5 cm bredde rektangler. ca 12 stk.
Smør på pesto og dryss på parmesan.
Deretter vrir du den ene enden til høyre og den andre til venstre.
Snurr deretter rundt skinken. (jeg deler den i to for å kunne spre dem mer og bruker tre halve på hver pinne).
Legges på bakepapir eller oljesmurt stekebrett.
Stekes på over-og undervarme 180 grader til de er gyldne (ca 8 min).

Avkjøles litt før de taes med på tur.
Og for dere som lurte... det var en koselig båttur med kjempe god lunsj men uten sommerfugler i magen.


                                     Grab a pizzastick

torsdag 29. september 2016

FOCCACIA MED TOMAT OG LØK

 
Jeg sier som Henrik ibsen "Forandring er min lyst" og forandrer toppingen på foccaciaen. Server den gjerne til en tomatbasert suppe. Oppskriften passer til et stekebrett så her får du et brød som metter mange.


Du trenger:

ca 26 dl hvetemel
Dette er halv porsjon, passer fint i en mediumstor ildfast form.
4 ts salt
8 ss olivenolje
1 pk fersk gjær (kan bruke tørrgjær også)
10 dl lunkent vann (fingervarmt-ta noen dråper på pulsåren under håndbakken, kjenner du ingenting er den lunken/fingervarm/37 grader)

Topping
1 boks cherrytomater delt i to
1 rødløk skåret i skiver
1 potte oregano (eller bruk tørket)
Olivenolje til å helle over deigen før og etter steking.
1-2 ss grovt salt

Fremgangsmåte:

  • Smuldre gjæren i en bakebolle og hell i det lunkne vannet.
  • Rør godt sammen med en sleiv til gjæren er oppløst i vannet. (Ikke hold på for lenge for da blir jo vannet kaldt, som igjen gjør at hevingen vil bruke lengre tid.)
  • Hell i mesteparten av melet, saltet og tilslutt olivenolje.
  • Rør det hele godt sammen eller kjør det sammen i en kjøkkenmaskin.
  • Ha litt mel på hendene ta deigen ut av bollen, legg den på et bakepapirkledd stekebrett.
  • Klapp det forsiktig ut til et rektangel og legg over plast for heving en time eller to.
  • Lag groper i deigen med fingertuppene og legg tomat oppi, strø over løk og oregano.
  • Drypp over olivenolje og strø over grovt salt. 
  • Stekes midt i ovnen i 30-40 min på over og undervarme.
  • Når det er ferdig stekt, heller du over litt olivenolje.
  • Avkjøles noe før du skjærer det opp og serverer det.

torsdag 28. januar 2016

SUNNE OG ENKLE RUNDSTYKKER



Dårlig tid? Tåler du ikke gluten? Prøver du å holde deg unna gjær? Glad i proteinrik mat?

Denne oppskriften gir deg JA som svar på alle overnevnte spørsmål. Deilige, raske og sunne rundstykker min snille og søte svigerinne har gitt meg oppskriften på. Jeg spiser de gjerne til alle av dagens måltider for de passer godt med pålegg på og til supper og gryteretter.

Du trenger:
1 boks cottage cheese (vanlig type og størrelse)
250 gram lettkokte havregryn
1 ts bakepulver
1/3 ts salt
2 egg

Slik gjør du det:
Bruk en gaffel og visp sammen eggene i en bakebolle og rør deretter inn cottage cheesen. Ha i havregryn, salt og bakepulver og rør til alt er godt blandet ( men ikke for lenge for da blir deigen/rundstykkene seige). Bruk en skje og form 8 like store rundstykker på et bakepapirkledd stekebrett. Stekes midt i ovnen i 20 min på 200 grader over og undervarme.

Sunnhet i hver bit. Mmm

torsdag 19. mars 2015

KRYDDERBRØD


Jeg glemmer aldri en krydderkake jeg spiste som barn. Stadig har jeg lengtet etter smaken. Flere kaker har jeg smakt og testet ut. Nærmest på smak er denne. Deilige kryddere og god sødme. Saftig og aller best dagen/e etter steking.

Du trenger:

2 dl sukker
200 gram romtemperert smør

3 egg
4 dl hvetemel
1 ts bakepulver
2 ts malt kardemome
2 ts malt nellik
2 ts malt ingefær
2 ts malt kanel
2 dl rømme

Slik gjør du det:

Sett stekeovnen på over og undervarme 180 grader. Smør og sukker kjøres hvitt i en kjøkkenmaskin. Ha så i eggene som kjøres forsiktig i samtidig som du har i melet, bakepulveret og krydderne. Tilslutt har du i rømmen. Du har nå fått en fin og jevn røre. Smør/spray en brødform og ha blandingen i. Stekes midt i ovnen i en time. Avkjøles. Holder seg i flere dager.

Serveringstips:
Smør
Geitost
Blåmuggost og fikenmarmelade

onsdag 5. mars 2014

MIDDELHAVSKJEKS


På et av norges vakreste steder ble disse tryllet frem. Det snødde bortover. Det eneste skue 
           var hvitt. Vinden var sur. Jeg skulle på ski, men jeg fikk heller lyst til å trylle.
           Eksperimentering med ulike ingredienser i en kjeksdeig. Naboene ble prøvekaniner.
           Disse fargerike, med smaker fra middelhavslandene vant. Sprø og smakfulle og en helt perfekt
           snacks etter en liten "walk" i snøværet som resulterte i en enda større "afterwalk" på fjellstua.

          Du trenger:
          200 gram romtemperert smør
          2 egg
          5 dl hvetemel
          2 ts bakepulver

          Fyll:
          100 gram revet parmesan
          50 gram grovhakkete cashewnøtter
          100 gram soltørkede tomater
          4 ss vann
          1 ts timiankrydder (kan blandes i eller strøs oppå før steking).

          Slik gjør du det:
  1. Sett stekeovnen på 180 grader over og undervarme.
  2. Sett frem to bakepapirkledde stekebrett.
  3. Visp sammen smør og egg med en miksmaster.
  4. Tilsett bakepulveret og 1/3 av hvetemelet, visp til det er en jevn deig.
  5. Rør med en sleiv i resten av melet til deigen blir jevn og smidig.
  6. Tilsett vannet og fyllet. Rør alt godt sammen
  7. Lag ca 25-30 kuler av deigen. Sett de på brettene med litt avstand mellom hver.
  8. Trykk de flate (ca 1/2-1 cm tykkelse). 
  9. Stekes i ovnen i 15-17 min.
  10. Avkjøles og spises kalde. 
  11. Oppbevares i boks om de ikke skal spises med engang. 





onsdag 26. februar 2014

FASTELAVNSBOLLER

          Fastelavn er en gammel hedensk (:religiøs tro før nåtidens religioner) skikk. Den gang da 
          var det en vårfest hvor unge kvinner skulle vekkes til fruktbarhet ved å slås med "livskvisten" 
          som senere ble kalt fastelavnsris. Noe å tenke på når du kjøper en bunt med fastelavnsris fra     
          Sanitetsforeningen. Senere betø Fastelavn aften før fasten. Men strengt tatt varte den lengre 
          enn det. Faktisk tre dager til ende. Den startet på søndagen 49 dager før 1. påskedag. Denne 
          dagen ble kalt fastelavn eller fleskesøndag, deretter kom blåmandag/fleskemandag. På disse 
          to dagene feiret man med fet kost. Når tirsdagen kom også kalt hviletirsdag eller fetetirsdag 
          skulle det spises også noe magrere kost, som hvit mat, melk og melmat. Herfra stammer    
          fastelavnsbollene. Denne maten ble spist for at overgangen til fasten ikke skulle bli for tung. 
         Onsdagen ble kalt askeonsdag, var dagen da fasten startet. På denne dagen skulle en minnes    
          menneskenes dødelighet. Fasten varte helt til påskeaften. 

          En kan jo fundere over om vi har beholdt de beste fastelavnsskikkene...                                                                                             
          Dette trenger du til ca 20 deilige fastelavnboller:
          100 gram romtemperert smør
          600 gram hvetemel
          3,5 dl melk
          1 pk gjær (bruk gjerne den for søt deig)
          100 gram sukker
          1/2 ts bakepulver
          1/4 ts salt
       
          1 egg vispes til pensling
           Visp en boks kremfløte med 1 ss vaniljesukker til kremfyll i bollene
           Melis til å drysse oppå bollene

          Slik gjør du det:

          Smuldre sammen smøret og det meste av hvetemelet (spar ca 1//2 dl til etterpå). Bruk hendene
          eller en mikser.
          Ha i sukker, salt, bakepulver og tørrgjær (bruker du fersk gjær blander du det sammen med
          den lunkne melken).
           Varm opp melken slik at den er fingervarm/lunken. (Rør i fersk gjæren til den er oppløst om du
            ikke brukte tørrgjær). Hell melken i en tynn stråle i bakebollen med de andre ingrediensene
            mens mikseren er på middels hastighet.
           Elt deigen god sammen med mikseren.
           Deigen blir så smidig og jevn. Strø resten av hvetemelet (ca 1/2 dl over og under deigen).
           Legg plast eller håndklede over deigen som nå skal heve til dobbel størrelse.
           Etter ca 1 time har den nådd dobbel størrelse.
          Hvelv deigen over på et melkledd bord. Trill like store boller.
           Legges over på et bakepapirkledd stekebrett med noen cm avstand på alle kanter. La bollene
           etterheve med et håndklede over i ca 30 min. Sett ovnen på 225 grader over og undervarme.
           Pensle med sammenvispet egg.  Stekes på nederste rille i 12-14 min. Avkjøles noe før de fylles
          med krem og strør på melis.
                                       Da er det bare å nyte det beste fra fastelavnskikkene.

mandag 10. februar 2014

KALDHEVET PIZZADEIG - TYNN PIZZABUNN

          Jeg klør meg fremdeles i hodet. Hvorfor har jeg ikke gjort dette før tenker jeg. For en genial      
          oppfinnelse. Hvordan kan jeg ha oversett og overhørt dette. Jeg skal aldri lage pizzadeig på 
          annen måte igjen. Ved at deigen kaldhever et døgn eller to så blir pizzabunnen ekstra 
          smakfull og slik en italiensk pizzabunn bør være. Ps! Jeg hørte Mmm lyder i rommet da 
          pizzaen ble spist.

        Du trenger:
          1/4 fersk gjær (putt resten i en lukket pose til senere bruk)
          ca 10 dl hvetemel
          5 dl lunkent vann
          1/2 ss salt
          2 ss olivenolje


           Visp gjæren ut i lunkent vann.
          Rør i salt.
          Spe i hvetemel til du får en deig som henger sammen men som ikke er for tørr.
          Ta deigen over på en melkledd benk.
           Gi den skikkelig juling. Altså kna den fra ytterst til innerst til du får en god smidig og jevn
           deig. ( Det tar noen minutter, ihvertfall 3-5 min).
           Tilsett 2 gode (toppete) spiseskjeer med olje.
           Kna oljen inn i deigen.
           Legg deigen tilbake i bollen og pakk den i en stor plastpose. La det være godt med luft i posen
           før du lukker posen.
           Sett den i kjøleskapet over natten. Jeg lot den stå der i ca 18 timer. Jeg brukte dessuten kun
           halve deigen etter de 18 timene og lot resten stå ca 18 timer til. Pizza fra kaldhevet deig to
           kvelder på rad. Deilig!
           Neste kveld ser den slik ut.
           Strø litt mel på toppen av deigen samle den til en klump på en melkledd benk. Kna deigen slik
           du gjorde før den ble satt til kaldheving. Den skal bli god og smidig
            Del deigen i to klumper. En klump holder til en langpanne.
           Trikset når du skal kjevle er å kjevle litt, ta pause, kjevle litt, ta pause osv. Dette gjør du for å
           lure fibrene i deigen fra å trekke seg sammen. Får de hvile innimellom slapper de av og det er
           lettere å kjevle.
         Kjevle den til en passende form.

          Ha den over på et varmt stekebrett. Da vil nemlig stekingen starte fra du legger deigen på. Men
          da er det lurt å ha skåret opp og ha klart alle ingrediensene slik at det er bare å slenge de på
          også inn i ovnen.
          Stekes på over og undervarme 220 grader. De første syv-ti min på nest nederste rille og de 
          siste syv -ti min på nest øverste rille. Bytt fra nederst til øverst når du kjenner at bunnen er
          hard. Jeg har krevet ca tid da det er avhengig av hvor mye fyll og hvor tykk bunnen blir. Den
          skal være tynn ;-)

onsdag 22. januar 2014

PERFEKTE HVETEBOLLER

          Jeg har endelig funnet den perfekte bolleoppskriften. Bollene blir myke og saftige.
          Kombinasjonen gjær og bakepulver er magien bak. Denne oppskriften holder jeg meg til for alltid.

           Ca 15 boller
           125 gram smør
           3,5 dl melk
           1 pk fersk gjær 
           1/2 ts bakepulver
           1 dl sukker
           ca 10 dl hvetemel


          Smelt smøret i en kjele, tilsett melken og varm blandingen opp slik at den blir 37 grader (lunken).
           Smuldre gjæren opp i en bakebolle og hell oppi melk og smørblandingen.
          Hell i sukkeret.
           Tilsett bakepulveret og spe i melet mens du rører alt godt sammen.
           Kna deigen sammen til en fin og jevn deigklump.
           Strø litt mel over og dekk bakebollen med plastfolie. Settes på et lunt sted i minimum en time.
          Etter en times tid tar du deigen ut av bakebollen og over på et melkledd bord.
         Form en liten deigklump til en flatere deigklump.
          Fyll de med grovhakket melkesjokolade eller
          eplemost eller annet godt. Eller ingenting. Dra kantene sammen, knip de godt igjen og form de
           forsiktig til boller.  Legges så på et bakepapirkledd stekebrett med skjøten ned.
          Visp sammen et egg.
           Pensle bollene med egget. Stekes på 180 grader varmluft i 10-12 min.
                          PERFEKT! HIMMELSK! SAFTIGE! NYDELIGE! MYKE! VIDUNDERLIGE! NAM!