Viser innlegg med etiketten Egg. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Egg. Vis alle innlegg

fredag 5. april 2013

LAKS OG SPINATPAI MED URTE OG PEPPEROTSAUS

En deilig og sunnere pai. Fordi du fortjener det ; )

Paibunn:
200 g smør (romtemperert)
2 dl sammalt hvetemel
2 dl hvetemel

Paifyll:
1 pakke spinat ( 200 g )
500 g laks
2 ss fersk dill
2 ss fersk gressløk
20 skiver gràddost

Eggestand:
4 egg
1/2 boks kesam (ca 3 ss)
1 dl melk
1/2 ts pepper
1 ts salt

Urte og pepperrotsaus:
3 dl rømme/creme fraiche
1/2 dl revet pepperot
2 ss dill
2 ss gressløk
1/4 ts salt

PAIBUNN


  •  Kna sammen smør, sammalt hvetemel og hvetemel. Om deigen virker litt tørr tilsetter du 1-2 ss vann.
  • Legg deigen i en plastpose, lukkes og legges i kjøleskapet i minst en halvtime.
  • Nå kan du kutte opp fyllet, lage eggestand og sette på ovnen.


  • Press deigen ut i en paiform slik at den er like tykk alle steder.

  •  Prikk bunnen med en gaffel og forstek i ovnen i 10 minutter ved 200 grader over og under varme. 


PAIFYLL



  • I en stekepanne med 2 ss nøytral olje ved middels varme damper du ut vannet av spinaten (pass på at du ikke har det så lenge oppi at det stekes). 


  • Kutt opp dill og gressløk med en kniv eller klipp det opp med saks.


  • Kutt fisken opp i mindre stykker.


EGGESTAND

  • Visp sammen egg, kesam, melk, salt og pepper.
  • Skjær opp osten i skiver eller rives i rivjern.


FYLLING AV PAIIBUNNEN

(Jeg hadde litt rester av potetmos fra dagen før jeg puttet oppi også.)


  •  Stekes i ovnen 200 grader over og undervarme i ca en halvtime.
URTE OG PEPPERROTSAUS

  • Skrell og riv en bit pepperot tilsvarende 1/2 dl.
  • Skjær eller klipp dill og gressløk slik at du får 2 ss av hver.

  • Bland sammen urtene, pepperoten, rømme/creme fraichen og saltet.


  •  Settes i kjøleskapet til servering.

  • Når paien er ferdig stekt serveres den med urte og pepperotsausen og evt en grønn salat.

torsdag 14. mars 2013

FYLTE MIDDAGSPANNEKAKER


Et lykkelig barn var jeg hver gang vi hadde pannekaker til middag. Mange elsket dette hjemme hos oss. Husker første gang vår hund Happy fikk smake, hun ble en helt annen hund etter det, enda mer happy. Det var også tidlige morgener vi kunne våkne opp til deilig pannekakeduft. På kjøkkenet fant vi vår eldste bror ferdigspist på pannekaker med rensket tallerken. Blid som bare en storebror kan være når han har gjort sine søsken misunnelig.

Som fyll til pannekakene valgte vi mellom blåbærsyltetøy, bringebærsyltetøy og sukker og sitronsaft. Pannekakene skled ned på høykant.
Her kommer en hel ny variant, sunnere, mektigere og en mer middagsvariant. Ganske så smakfullt.

Til 4-6 personer.                                

Til grove pannekaker trenger du:                            
1,5 dl sammalt fin hvete                                                                                
1,5 dl hvetemel                                                        
1/2 ts salt                                                                  
5 dl melk                                                                                                      
4 egg
smør/margarin til steking og smøring av den ildfaste formen

Til skinkefyll trenger du:
100 gram kokt skinke  
1/4  purre (av den hvite enden)
1, 5 dl lettrømme
1 dl revet gulost

Sett stekeovnen på 225 grader varmluft.
Finn frem en ildfastform.

Slik lager du pannekakerøren:

  1. Bland sammen det tørre (mel og salt) i en bakebolle.
  2. Spe inn melken (spe betyr å helle i litt og litt mens du visper røren klumpefri)
  3. Visp inn eggene.
  4. La røren så få hvile, altså svelle som betyr at ingrediensene trekker seg sammen og tykner. (Ps, når du hviler liker du ikke at noen rører deg, det samme gjelder pannekake og vaffelrøren mens de sveller/hviler)


Når røren sveller lager du fyllet:
  1. Riv ost i et rivjern.
  2. Legg skinkeskivene oppå hverandre og skjær de i strimler.
  3. Skyll purren i rennende kaldt vann (det er nemlig uten unntak alltid jord mellom purrebladene)
  4. Skjær purren i tynne ringer
  5. Bland sammen i en bolle med en skje skinke, rømme, purre og halvparten av osten (resten av osten skal gratineres oppå i ovnen)


Når fyllet ligger i bollen på vent steker du pannekakene:
  1. Sett på en stekepanne på middels til varm plate (min går fra 1-9, jeg steker på 7)
  2. Tilsett en liten spiseskje med smør/margarin, dytt det rundt slik at hele bunnen av pannen blir smurt.
  3. Tilsett en øse med pannekakerøre, ta tak i håndtaket og beveg pannen slik at hele bunnen blir dekket med røre.
  4. Når den er stiv, løfter du med en stekespade pannekaken rundt og steker den på andre siden.
  5. Ferdig når begge sider er gyldenbrune.
  6. Legges over på en tallerken og stek pannekaker til røren er borte.

Når alle pannekakene er stekt opp:
  1. Smør den ildfaste formen med en tynt lag med margarin/smør.
  2. Fordel skinkefyllet på 4-6 pannekaker, rull de sammen og legg de med skjøten ned i den ildfaste formen.
  3. Stø over resten av osten.
  4. Stekes øverst i ovnen i 7-10 min til osten er gylden.
  5. Server!


Er det flere pannekaker igjen som ikke er fylt...?
Spis de til dessert med syltetøy eller kalde med ost og skinke til frokost eller lunsj neste dag.

søndag 20. januar 2013

OST OG SKINKEMUFFINS


Hvilke terningskast vil dere gi disse matmuffinsene, sier jeg. Terningskast 6, sier en, terningskast 10 sier en annen. Terningskastene som ble gitt varierte fra 4 til 20. Det må være noen magiske sekssidete terninger disse barna bruker. Hva syntes dere det smaker da, spør jeg de. Pizza! Omelett! Ostesmørbrød! Kjempe godt! Myke! er svarene som kommer. Hvem kommer til å lage de hjemme, lurer jeg på. 3/4 rekker opp hånden. Kan vi få oppskriften med hjem?
Rør sammen, fyll i former og stek. Etter 30 min har du saftige matmuffins.

INGREDIENSER

125 gram hvetemel
1 ts bakepulver
100 gram revet gulost
2 egg
1, 5 dl cottage cheese eller kesam
1/3  ts malt paprika
1, 5 ts oregano
1/2 ts salt
50 gram kokt skinke (ca 5 skiver)
10 muffinsformer

 FREMGANGSMÅTE

1.   Riv osten i et rivjern.
2.   Skjær opp skinken i små biter.
3.   Bland alle ingrediensene sammen med en sleiv i en bakebolle.Virker røren litt tørr, tilsett mer cottage cheese.
4.   Ikke rør for lenge, da vil muffinsene bli tunge. 
5.   Fordel deigen i muffinsformer, bruk en spiseskje og fyll opp hver form, ikke trykk de ned, men la de ha en topp stående opp av formen. 
6.   Stek på nederste rille i varm stekeovn 170 ºC , ca 30 min til de gyldne.

OBS: Ikke ta opp ovnsdøren under steking, det vil ødelegge bakepulverets evne til å heve.
FORSLAG: Kokt skinke kan sløyfes (kuttes ut) eller erstattes av salami eller pølser.