fredag 26. januar 2024

MALENES HVERDAGSBRØD


Når jeg skal lage brød eller knekkebrød må det være en kveld jeg er hjemme hele tiden. Dette er ikke fordi det er en krevende jobb eller at forarbeidet tar tid… tvert imot! Det er hevingen og/ eller tiden i ovnen som tar tid. Jobben er å passe tiden :-) Når jeg først holder meg hjemme og skal lage brød så lager jeg like greit tre stykker i samme slengen. De holder seg i flere dager i brødpose. Når det begynner å bli litt tørt er det supert å putte skivene i brødristeren. Dette gir en nøtteaktig smak. Jeg pleier ofte å fryse ned brød hele eller halve. Slik at det kan tas opp kvelden før det skal spises til frokost/has i matpakken.

Disse brødene er sunne, inneholder rene råvarer, gir god og lang energi til kroppen/ metter lenge, gir bedre tarmhelse og ikke minst de smakes så godt. Myke inni og sprø utenpå. 

Kort fortalt er rekkefølgen slik: 

SETT DEIGEN - HEV- HA I FORM - HEV - STEK - NYT!!!

Dette trenger du av ingredienser:

1 kg siktet speltmel

350 gram sammalt speltmel grovt

75 gram store havregryn 

100 gram gresskarkjerner

150 gram hele linfrø

50 gram chiafrø

1 ss salt

1,5 liter vann fingertemperatur ( lunkent)

1 pakke ferskgjær 

Slik gjør du det: 

1.  Rør sammen gjær og det lunkne vannet sammen i en stor bakebolle (minimum 5 liter) . 

2. Ha så i alle de tørre ingrediensene og rør alt sammen til det er blandet. ( Deigen skal være løs.)

3. La det heve under plastlokk eller fuktig klede i ca 30 min. 

4. Hell deigen over i 3 store brødformer (rommer 2 liter) som er kledd med bakepapir. 

5. La de heve under et fuktig håndklede i ca 45 min. 

6. Stekes midt i ovnen på 225 grader over -og undervarme i 40 min. 

7. Ta brødene ut av formene, fjern bakepapiret og stek dem opp ned på rist i 15 min til. 

8. Ta ut brødene og la dem avkjøles litt før de spises. 

Skal de spises senere eller fryses må de avkjøles først før de legges i lukket plastpose. 



Følg MALENESmaktMAT på Snapchat og Instagram for inspirasjon og oppskrifter. 


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar