Viser innlegg med etiketten Lunsj. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Lunsj. Vis alle innlegg

fredag 22. august 2014

SUPERPÅLEGG

          Hjemmelaget deilig avokadopålegg passer godt både til fisk -og kjøttskiver eller alene på
          brødskiven/ knekkebrødet. Du har kanskje lagt merke til at avokadoer brunes om du tar bort
          stenen og kjøttet kommer i kontakt med luft. Dette pålegget brunes ikke om du har den i en
          helt lufttett boks (eller har stenen oppi). Det fikser du ved å fylle en liten boks helt full med
          pålegget før du setter på lokket. Dette er mitt favorittpålegg om dagen. Jeg varierer urtene jeg
          har oppi for å ikke gå så fort lei i.o.m jeg spiser det hver dag. Om morgenen putter jeg mine
          Knekkis knekkebrød i min Marius matboks som har tre/fire rom, sammen med grønnsaker i
          små biter, kanskje noe fiskepålegg og en liten boks av dette grønne snadderpålegget. Mhmmm.

          Du trenger:
          En stavmikser
          En avokado
          100 gram feta
          1/2 potte koriander eller 20 basilikumblader
          Saften fra en båt lime.
          Salt og pepper etter egen smak.

          Slik gjør du det: 
          Kjør alt sammen med en stavmikser og puttes så i en lufttett boks eller spis/server det med
          engang.
       

søndag 27. april 2014

YOGHURTDRØM MED KOKOS OG VANILJE

          For et par år siden tilbragte jeg nesten en måned i syd-frankrike. Hver morgen inntok jeg en
          boks med kokosyoghurt til frokost på den varme terrassen. Altså som dessert til frokosten.
          Dessert er viktig. En perfekt avslutning etter et måltid. Deilig frisk, passe mektig og en
          god sødme som gir kroppen et lite kick for å kunne ta dagen med storm. Det er ingen tvil om at
          jeg er varmekjær og syntes at kulden er så passè.;-P så nå som finværet viser seg nesten daglig
          er det godt med en yoghurtdrøm fylt med to av mine favorittsmaker. Sett deg ned i solen, nyt
          og la dine drømmene for sommermånedene også komme.

          5 dl yoghurt naturell
          1 dl kokos
           Frøene skrapt ut fra en 1/2 vaniljestang

          Bland alt godt sammen og la det stå minst 12 timer før du nyter det. Holdbar like lenge som det
          står på yoghurtbegeret.

tirsdag 18. mars 2014

Slik lager du MAKIRULLER (med laks, avokado og vårløk)

Første gang jeg spiste sushi og maki var da jeg lagde den selv på matfagutdanningen min. Det var en lightversjon uten wasabi og ingefær og jeg syntes det smakte helt ok. Andre gangen var da min eldste bror inviterte med ut på middag på en av Oslos første sushirestauranter og den beste som var mente han. Han skrøt sushi oppi skyene. Jeg var skeptisk på tross av at jeg stort sett stolte på alt hva han sa. Sushibitene var store og fiskestykkene tykke. Wasabien (den grønne pastaen) var jeg helt ukjent med. Munnen ble stappfull av en sushibit og wasabien brant i nesen. Jeg trodde jeg skulle kaste opp, svime av og bli spiddet av en av de tusen stjernene jeg plutselig så. Jeg klarte utrolig nok å skjerpe meg slik at ingenting av det skjedde, men jeg sverget på at jeg aldri skulle spise sushi igjen. Min bror sa " det sies at man må spise sushi tre ganger og etter det elsker man det". Det kan jo høres ut som storebrortull, men jammen hadde han ikke rett. Jeg prøvde en tredje gang ved en senere anledning og nå... nå elsker jeg det. Virkelig ELSKER. Kan ikke leve livet uten.

Noen ordforklaringer:
Sushi er sammenklemt ris med rå fisk eller skalldyr oppå.
Maki er rå fisk/skalldyr rullet sammen med ris og grønnsaker inni/utenpå tørket tang.
Tempura maki er det samme som over bare at fisken/skalldyret er fritert (kokt i olje) i en type deig. Denne makien er derfor lunken når den spises. Gjerne en favoritt for "sushinybegynnere".
Sashimi er rå fisk/skalldyr skåret i tynne skiver (uten ris). 

Dette trenger du til 4 ruller ( ca 40 biter):
4 noriark
200 gram salmalaks
250 gram sushiris
1 vårløk
1 avokado
2 ss sesamfrø
2 ss sukker
2 ss edikk
Til servering:
Soyaolje
Sylted ingefær
Wasabi
Av utstyr trenger du: 
Bambusmatte til å rulle makien med.
Spisepinner
Sil til å skylle risen.
Kjele til å koke risen.


  •  Mål opp risen og ha den over i en sil.


  •  Skyll risen under rennende vann i to-tre minutter.

  • La risen stå i kaldt vann i ca 20 minutter. 
  • Skylles igjen før du har risen oppi en kjele med 4 dl kaldt vann.
  • La det koke opp og deretter småkoke under lokk i 10 minutter. Rør innimellom.
  • Når vannet har fordampet settes kjelen med risen til avkjøling. 
  • Bland 2 ss sukker sammen med 2 ss edikk. La det stå til sukkeret er oppløst i edikken.
  • Når risen er helt kald blander du i edikk og sukkerblandingen.
  • Lag gjerne risen dagen før den skal brukes. Jeg syntes den er best dagen etter, bare sett den i kjøleskapet frem til bruk.

SLIK FYLLER OG RULLER DU MAKIRULLEN
  • Skjær opp avokadoen og fisken i tynne biter. 
  • Vårløken skjæres i ringer. 
  • Fordel ingrediensene slik du ser på bildene. 
  • Risen er klebrig. For å lett dytte den ned på noriarket bør du dyppe hendene i vann før du dytter.
  • Sesamfrøene strøs over risen.
  • Rull makien ved hjelp av matten. Rull hardt og pass på at første skjøten rulles godt inni makien.
  • Den siste skjøten bør ligge ned etter endt rulling. 
  • Sett gjerne makirullen i kjøleskapet litt slik at den "setter seg".
  • Skjær opp hver rull i passe store biter, 9-12 stk.
  • Server!


 Den syltede ingefæren skal spises mellom hver bit for å skylle munnen og gjøre den klar til neste bit/smak.
Wasabien blandes ut i soyasausen. Begynn med lite og smak heller til.
 Spises ikke alt opp smaker det godt til lunsj dagen etter også. Husk dog at fisk og gjester lukter etter tre dager ; - ).

onsdag 6. november 2013

LUNSJMUFFINS

Her kommer en fantastisk oppfinnelse for de som liker en sunn, mettende og rask lunsj. Kornprodukter, grønnsaker, egg, pølse og ost. Altså rik på karbohydrater, fett, proteiner, vitaminer og mineraler. Jeg lager en eller to porsjoner og fryser de. Enten tar jeg en ut av fryseren hjemme før jeg drar på jobb, for da er den ferdig tint til lunsj. Eller jeg har noen liggende i fryseren på jobb og tiner/varmer de i mikroen. Super lunsj eller mellommåltid.

Du trenger:

1/3 purre (av den lyseste delen)
1/3 rød paprika
100 gram chorizopølse (eller annen smakfull pølse)
150 gram revet gulost
50 gram maiskorn
2 ss smør
4 dl sammalt hvetemel finmalt
2 dl hvetemel
1 ts salt
2 ts bakepulver
4 egg
1 beger kesam

Slik gjør du det: 

          Skyll og skjær purren i skiver. finhakk paprikaen, skjær pølsen i skiver og riv osten i et rivjern.
           Smelt smøret i en kjele.
           Bland sammen mel, salt og bakepulver i en bolle.
           Bland inn smeltet smør, egg og kesam.
           Bland alt sammen, men ikke rør mer enn det (da blir den fort seig).
           Tilsett "fyllet": grønnsakene, 2/3 av osten og pølsebitene.
           Fyll de i muffinsformer slik at de er godt toppet.
           Strø resten av osten på toppen. Settes på et stekebrett og stekes i 10-15 min på 200 grader varmluft.
           Husk at store muffins må steke lengre.
          Nytes varme, lunkne eller kalde. Til frokost, lunsj , mellommåltid, som tilbehør til middag    
          (gryter/supper) eller til kveld.

mandag 27. mai 2013

NORSK SOMMERSALAT

Jaaaaa, sommeren er her!!
Smaken av de første jordbærene, solen som steker og bruner den vinterbleke kroppen, lukten av nyklippet gress, vinterklærene pakkes bort, sommerdynen finnes frem, blomster og urter plantes i pottene, fugler som kvittrer,  humøret øker med to hakk, nabobarna som leker i gummibassenget, naboene du ikke visste du hadde viser seg utendørs, helgedagene fylles opp med venninnelunsjer på verandaene.
Så plutselig, viser den norske sommeren seg fra sin værste side. Det skjer på et nanosekund. Himmelen åpner seg og regnet skyller ned på det dekte lunsjbordet, på sommersalaten, i vinagretten, på barnet i gummibassenget. Vi skynder oss inn med maten samtidig som barnet i bassenget hyler over at hun blir våt (...?!!!)
Samme kveld bestilles flybillettene til varmere strøk sånn i tilfelle det i år igjen blir regn, torden og stort sett en grå og trist sommer. Selvom sommeren er aller aller best på en båt i en fjord i Norge med sol fra skyfri himmel.

Deilige norske råvarer møter søt import. En nydelig salat på en varm sommerdag.

Vinagrette
4 ss olivenolje
1,5 ss vinedikk
2 ss dijonsennep
smak til med salt og pepper

Bland sammen ingrediensene og sett den i kjøleskapet frem til servering.

www.frukt.no
Salat
1 mellomstor honningmelon (den som har et glatt gult skall)
ca 10 jordbær
1/2 agurk uten skall (bruk potetskrelleren)
1 rapidsalat eller vestfoldsalat (e.l)
200-300 gram chevre (hvit geitost)
200-300 gram spekeskinke
40 gram ristede pinjekjerner (ristes i en tørr stekepanne)
 


www.frukt.no

Fjern skallet og frøene på melonen og skjær den i terningstore biter.
Skjær jordbærene i to og agurken i terningstore biter.
Blandes sammen på et fat.
Skyll og riv salaten over, dyttes innimellom agurk, jordbær og melon.
Riv chevre og spekeskinke over.
Strø tilslutt over de ristede pinjekjernene.

Serveres med vinagretten.


Tips: Om du heller vinagretter over salater du serverer og det ikke blir spist opp, vil salaten bli slapp og brun til neste dag. Så serverer den ved siden av isteden, så kan hver og en også ta på det de ønsker og dere vil ha rester som holder seg.







tirsdag 5. mars 2013

VULKANOSTESMØRBRØD

Ingen kan vel motstå et varmt smørbrød med salt skinke og mye deilig ost. Inspirert av min yndlingspizza 4oster eller quattro formaggi som den heter på italiensk laget jeg en kunsterisk kreasjon ala fjellet jeg skal bestige (forhåpentligvis) i sommer.

Til 6 ostesmørbrød trenger du:

6 loffskiver (eller annet brød)
Blåmuggost
Mozzarella
Parmesan
Parmaskinke (eller annen skinke)
Chillisaus
Jarlsberg
Smør
Hvetemel
Melk
Dijonsennep
Salt og pepper
Oregano
Små ildfaste former eller et muffinsstekebrett

Sett inn en rist i ovnen og sett gradene på 200 varmluft. 

1. Start med å lage ostesaus av 2 ss smør som smeltes ved lav varme. 

2. Visp så inn 2 ss hvetemel slik at det blir klumpefritt.

3. Øk varmen og spe i (tilsett litt og litt) 3 dl melk mens du visper.

4. Når det koker, skrur du ned til middels varme og tilsetter 1,5 ss dijonsennep, ca 3 ss jarlsberg, 1 ts salt og 1/2 ts pepper.

5. Smør formene med olje i bunn og kanter.

6. Med en form på størrelse med brødskiven stikker du ut en sirkel (restene av brødet kan brukes til krutonger (brødbiter stekt i olje og hvitløk til de blir sprø) og has  i suppe/salat)


7. Putt skivene forsiktig oppi formen (om brødet er litt tørt har det lett for å sprekke, men et par sprekker gjør ikke noe). 

8. Fyll oppi chillisaus.

9. Deretter skinke og ostesaus.

10. Tilslutt legger du på blåmuggost, mozzarella og oregano.

11. Stekes til brødet og osten (mozzarellaen) er gylden (ca 15 min). 

12. La den avkjøles bittelitt. 

13. Strø på revet parmesan og spises rett av formen eller...

14. Nytes på en tallerken etter å ha fisket den ut av formen med en spiseskje.

søndag 3. mars 2013

BARNAS FØRSTE BRØD



Det å bake sitt aller aller første brød er kjært i mange menneskers minne. Jeg husker godt ei vennine og jeg fikk lov til  å bake vårt første brød hjemme på mors kjøkken. Jeg husker det som det beste brødet jeg noengang har smakt. For mange barn har denne brødoppskriften vært deres første brød.
En enkel oppskrift for et enkelt og godt halvgrovt brød.

Du trenger:

1 brødform (1 liter)
1/2 pk gjær
2 dl lunkent vann
2 ss soyaolje
1, 5 dl sammalt hvete
1 dl sammalt rug
2-2,5 dl hvetemel


Slik gjør du det:

  1. Sett stekeovnen på over og undervarme (symbolet som ser ut som et = tegn) på 200 grader.
  2. Sett en rist eller stekebrett midt i ovnen.
  3. Mål opp alle ingrediensene slik at du har de klart foran deg.
  4. Ta fingertesten på rennende vann fra springen, om du ikke kjenner om det er kaldt eller varmt er det lunkent.
  5. Rør med en sleiv gjæren ut i den lunkne vannet.
  6. Tilsett så oljen.
  7. Deretter tilsetter du saltet og alt det sammalte melet (de to typene som er brunest).

   
     8.  Spe (hell litt og litt) i hvetemelet (det hvite melet).


     9. Når deigen begynner å bli så fast at den er som en stor klump rundt sleiven, tar du litt hvetemel på deigen og samler klumpen med hendene som når du pakker sammen en stor snøball.

    10. Strø så litt hvetemel oppå deigklumpen og legg plastfolie over.

    11. Settes på en lunt/varmt sted og la det heve 1 time.

    12. Ta deigen forsiktig opp fra bakebollen og legg den oppi en smurt brødform (sprayes med formfett eller pensles/smøres med smør).

    13. Dra litt i den slik at den passer formen, men ikke trykk den ned.

    14. Heves 30 min under plastfolie.

    15. Snitt forsiktig med en kniv i overflaten på brødet, dette vil hindre at den får en stor sprekk midt på under steking.
 
     16. Pensle med vann og stekes i ca 30 min midt i ovnen.


     17. Avkjøles på rist, nyt så hjemmebakt, lunkent brød. 


onsdag 13. februar 2013

HASSELNØTTBRØD



På enkelte områder har jeg et så høyt konkurranseinstinkt at jeg selv kan bli overrasket over tankene, triksene og ideene som oppstår. Også kan jeg være en skikkelig dårlig taper. Så hvorfor jeg har tatt intiativ til en månedlig spillekveld med noen kollegaer er kanskje absurd eller ikke... trikset mitt denne gangen for å klare å vinne, var å servere nybakt hasselnøttbrød med brie og geitost med aprikossyltetøy til de andre.


Dette trenger du til to brød:

1 pk gjær
9 dl lunkent vann
2 klyper sukker
1 ts salt
2 ss maltextrakt (proppfull av B-vitaminer, bra for hud og hår)
ca 15 dl hvetemel
5 dl rugmel
500 gram hasselnøtter

Slik lager du de:


1.  Rør gjæren ut i lunkent vann (37 grader) i en stor bakebolle. Tilsett 2 klyper sukker (skal i følge min mor hjelpe gjæret til å heve bedre).


2.  Tilsett rugmel, hasselnøtter, salt  og maltextrakt.



3.  Rør så i litt og litt av hvetemelet, elt litte grann. Deigen skal være klissete.


4.  La den heve i 45 min får du "slår ned deigen" ( med litt hvetemel elter du deigen litt igjen). 


5.  La den heve 30 min til før du flytter deigen forsiktig over i to smurte (med olje eller smør) brødformer.


6.  Heves så 30 min i brødformene.


7.  Stekes på 200 grader varmluft på midterste rille i ca 30 min.


8. Vel bekomme!