søndag 24. mai 2015

KOKOSKULER MED KRØNSJ ("sunne" sjokoladeboller med kokos)


Den fødte søtmoms har funnet noe nytt å momse på. De er deilige, de er glutenfrie, de er sukkerfrie, de er eggfrie, de er soyafrie, de er melkefrie og de er raw. De selges på smoothiesteder og helsekost til nesten femti kr pr bolle og da snakker vi ikke hvetebollestørrelse men svensk kjøttbollestørrelse. Om jeg forbanner eller priser den dagen jeg smakte disse første gang er jeg enda usikker på... men jeg tipper min daglige dose gjør at jeg snart blir lei (for jeg klarer ikke bare å spise en om gangen). Lykke er å ha en god smakssans og en god kjennskap til ingredienser slik at man ved første forsøk klarer å igjennskape samme smak som de orginale bare ved å røre sammen på kjøkkenbenken.

Ingrediensene får du på vanlig matbutikk og helsekost.  Det blir 18-20 boller.

Spiret bokhvete
Bland disse tørre ingrediensene sammen i en foodprosessor:

250 gram lettkokt havregryn -la dette kjøres til det blir finmalt før du tilsetter de andre ingrediensene (har du havremel kan du bruke det og da kan alt kjøres sammen samtidig).
40 gram kakaopulver
1 ss frysetørket kaffe (eks Nescafe Gull)
2 ts vaniljepaste/frøene fra 1 vaniljestang/2 ts vaniljefrø
1/2 ts maldonsalt

Dette er et merke man kan kjøpe på helsekost. 
Tilsett så de fuktige ingrediensene:

5 ss akasiehonning (om røren er litt løs tilsett litt mer honning)
7 ss kokosolje (skal IKKE smeltes)

Ha alt over i en bakebolle og rør inn:

 80 gram spriret bokhvete (se lite bilde) som du har ristet lett i en varm stekepanne (slik som man gjør med pinjekjerner. La de bli lett gylne. Dette kan droppes, bollene er veldig gode uten at de blir ristet også.

Utenpå bollene:

50-100 gram kokos

Bland alle ingrediensene godt sammen.

Form de i hendene til kompakte boller og trill de i kokos. Settes i kjøleskapet og spises kalde. Kan fryses for lengre oppbevaring.


Visste du at BOKHVETE ikke er et korn men en liten nøtt. Veldig sunn og næringsrik. Den er ikke i slekt med hvete selv om de er navnbrødre og siden den ikke er i slekt så innholder den ei heller gluten.
De kan spises som de er, brukes i "sunne" søtsaker, i salater, supper, frokostblanding og yoghurt.
Sjekk ut denne siden for flere oppskrifter med bokhvete.

 Kalde og deilige fra kjøleskapet. Klare til og momses.

30 kommentarer:

  1. ...så da var jeg offisielt på cococrunsch-kjøret!
    Smakte en av fristelsene på Sandvika i dag - og måtte sporenstreks hjem for å teste oppskriften din. Nå ligge det 21...(eh 20) godsaker og roper på meg i kjøleskapet. Jeg skal forsøke å overhøre dem inntil burdagsselskapet for mannen min på søndag...tipper de får bein å gå på da 😊
    Godklem fra Solveig

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha!!! Velkommen i klubben;-). Håper du liker mine like godt. Selv har jeg måttet ta en pause fra avhengigheten :-( da Ferdinands mage ikke var like glad for kakaoen som kom gjennom melken til mor. God helg og bursdag. Klem

      Slett
  2. Å, gleder meg til å prøve! Fantastisk at du deler oppskriften!

    SvarSlett
  3. Hei! Må bokhveten bløtlegges før bruk? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, de skal ikke bløtlegges. Det er de som gjør at bollene får "crunsj" ;-). Happy baking! Malene

      Slett
  4. Hvor får jeg kjøpt ristet bokhvete

    SvarSlett
    Svar
    1. Det får du kjøpt på helsekosten. Det finnes flere varianter av bokhvete, også malt og flak, men du skal ha ristet for da får bollene krusnjen de skal ha. Ristet bokhvete er kuleformet (se det lille bilde). :-) Mvh Malene

      Slett
  5. Hei. Hva slags type kakao har du brukt? Jeg har en råkakao i skapet, men blir den for bitter til dette? Er det kanskje bedre med "vanlig" kakaopulver, kanskje bakekakao? :-) tenkte jeg skulle prøve meg på disse snart! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Trine. Jeg husker ikke hvilken av de to jeg har i skapet jeg brukte, som er økologisk kakao og bakekakao. Tror det var den sistnevnte. Håper du lager de snart og at resultatet og magen blir bra! :-)

      Slett
  6. Har du forsøkt å riste bokhvete selv? Jeg tenkte å prøve det, men ville spørre om tips først hvis du har :)

    SvarSlett
  7. Nei, jeg har ikke det men det skal jeg virkelig gjøre neste gang:). Da vil jeg riste de slik man rister pinjekjerner ( i ovn eller i tørr panne) ;)

    SvarSlett
  8. Skal kokosoljen smeltes? Jeg gjorde det, men jeg føler at det ble feil. "Røra" holdt seg ikke sammen, og kokosen ville ikke sitte fast utenpå....:-/ Men ellers gode på smak.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gjorde det samme. Trykket de sammen i små topper og satte de på et kaldt rom. De ser ikke like fine ut, og jeg har ikke kokos utenpå, men det funker :)

      Slett
  9. Nei, den skal ikke smeltes. Bare å grave ut av glasset med en skje. Bollene blir kompakte da.

    SvarSlett
  10. Hei Malene!
    Brukte du bare tørr pulverkaffe, eller blandet du det ut med vann og hadde i 1ss flytende kaffe?

    Gleder meg til å prøve oppskriften:)

    Hilsen Bodil

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bodil. Bruk kun tørr pulverkaffe. Lykke til! Mvh

      Slett
  11. Hei, jeg testet denne oppskriften og den var veldig god på smak. Men jeg syns det var litt vanskelig å få massen til å henge sammen som boller, har du noen tips der?

    SvarSlett
  12. Tusen takk. Ja jeg syntes jeg fikk til å lage tilnærmet originalen. Om du har fulgt oppskriften nøyaktig skal de kunne samles til boller. Men om røren er litt løs kan du tilsette 1ss til med akasiehonning, evt en til. Håper det ordner seg da:-). Mvh

    SvarSlett
  13. Fantastisk gode boller!!!! Beste jeg noengang har smakt! Og gjett om jeg skal lage selv for fy for en pris!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Åhhh, så hyggelig å høre. Tusen takk. Ja, prisen på de originale er ganske vill🙈

      Slett
  14. Hei har prøvd å få tak i ristet bokhvete både på meny og helsekost. Ingen har. De har bokhvete på helsekost som ikke er ristet men de sa at den må bløtlegges. Kan ikke spises før det. Kan du legge ut bilde av pakke ? Og hvor får jeg kjøpt?

    SvarSlett
  15. Hei har prøvd å få tak i ristet bokhvete både på meny og helsekost. Ingen har. De har bokhvete på helsekost som ikke er ristet men de sa at den må bløtlegges. Kan ikke spises før det. Kan du legge ut bilde av pakke ? Og hvor får jeg kjøpt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har kjøpt på helsekost. Første gang jeg kjøpte spurte jeg etter det og da kom hun med den som skulle bløtlegges. Jeg måtte faktisk lete meg til den riktige selv i butikken. Jeg vet de har ristet bokhvete i pose på helsekosten på Fornebu senteret og i pakke på cc vest ( ✌🏽️Om du bor i nærheten) . Jeg kan ta bilde og legge det ut på oppskriften asap. Man kan IKKE bruke bokhvetemel eller bokhvetegryn.

      Slett
    2. Tusen takk for svar. Da går jeg innom helsekosten på CC vest neste gang jeg er der��

      Slett
  16. Bare hyggelig :-). Nå har jeg lagt ut bildet av den jeg har hjemme nå. Små harde korn. Gode også å ha i knekkebrødrøren om du lager de selv.

    SvarSlett
  17. Mmm!!! :-D Fantastisk gode!! Vet du hvor mange kalorier det er pr bolle??

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk og sier meg helt enig☺. Det vet jeg dessverre ikke. Det som er bra her er jo at det er rene ingredienser med vitaminer og mineraler☺.

      Slett
  18. Heisann! Takk for oppskriften - herlig. Butikkprisen på disse er jo bare helt utrolig. 😉Syns det var vanskelig å få bollene til å holde seg sammen - 80 g bokhvete ble litt mye virker det som.....har fulgt oppskrift, kun byttet ut 1/2 parten av honningen med Agave nektar. Virker som at jeg hadde for lite havregryn lissom. Hmmm. Fikk rullet de sammen, men det lå igjen mye bokhvete.

    SvarSlett
  19. Har laget det for andre gang nå! ������Holder lenge med 30g bokhvete, ellers henger nesten ikke bollene sammen.

    SvarSlett
  20. Mulig å bytte ut kokosoljen med noe annet bløtt?

    SvarSlett