torsdag 25. juni 2026

SPINAT OG FETAPAI I LANGPANNE

 Sommeren er her og tankene mine går stadig til Hellas. Landet med alle de vakre øyene. Flere av dem som jeg har feriert og fartet rundt på mang en gang. Min vandring i tankene landet plutselig på det lille bakeriet, som lå på hjørnet av huset jeg engang bodde i på Paros. Bakeridisken var full av søte og salte godsaker. Alt bakt med filodeig. Jeg husker jeg satte tennene i en spinat - og fetapai, og hjertet sukket. Teksturen og smakene danset lett rundt i munnen. Så lett og så smakfullt, ikke så tung som de norske paiene. 

Den tradisjonelle greske retten Spanakopita eller som vi sier på godt norsk: gresk spinat- og fetapai er super å lage når du får en liten gjeng med fredagsgjester på besøk, for denne retten lages i en stor langpanne. Hvem digger ikke retter som lages i ovnen samtidig som gjestene kommer? 
Passer til 6-8 personer og gjerne med en enkel grønn salat til siden det er mye smak i selve paien. 

La meg presentere en fredagsmiddag for mange. 

Du trenger

10-12 ark filodeig
400 gram fersk spinat
800 gram fetaost
2 store sjalottløk
2 store vårløk
5 egg
1/2 potte dill
Ca 120 gram parmesan
1 liten teskje muskat
Salt og pepper etter smak
Ca 1/2 dl olivenolje

Ca 125 gram smør

Slik gjøres det

  1. Grovhakk den ferske spinaten og ha i en stor bolle. 
  2. Grovhakk vårløk, dill og sjalottløk og bland det med spinaten sammen med oljen. 
  3. Riv over parmesan også smuldrer du over fetaosten. Bland forsiktig sammen. 
  4. Visp egg i en annen bolle sammen med muskat, salt og pepper. 
  5. Hell dette over den andre blandingen og bland alt godt sammen. 
  6. Smelt smøret på middels til lav varme i en kjele. 
  7. Sett stekeovnen på over og undervarme 180 grader. 
  8. I et dypt stekebrett pensler du smør. Legg så et filoark oppå. Smør smør på filoarket. Legg et nytt over. Gjenta prosessen til du har brukt halvparten av filoarkene. 
  9. Deretter har du alt fyllet oppå. Spre det og jevn det godt oppå det siste smurte arket.
  10. Deretter legger du på neste ark og pensler på smør. Gjentar prosessen til siste ark er tatt. 
  11. Smør ekstra godt med smør på det øverste laget. 
  12. Skjær et kryss i paien. Bare igjennom de 4-6 øverste lagene. 
  13. Stekes midt i ovnen i ca 40 min. Paien skal være gylden oppå og når du løfter med en kniv opp de ulike lagene skal disse være stive og smøret skal boble. 
  14. Serveres gjerne med en frisk grønn salat. 


καλή όρεξη ( vær så god på gresk)  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar