mandag 13. august 2012

MYK EGGERØRE AV HARD MANN


Det er vel ingen overraskelse at jeg er glad i matprogrammer på tv. Favorittprogrammet er Hellstrøm rydder opp. Han har en kunnskap og myndighet som gjør at jeg blir littegranne betatt, på tross av at han er en eldre mann. Dette programmet er jo en fornorsket versjon av den engelske kokken Gordon Ramsays program Kitchen Nightmares. Dette programmet har jeg kun sett en episode av. Da fikk jeg så vondt inni meg av hvor usympatisk og kjeftesmellete han var at jeg ikke har klart å se eller lese mer om han. Kun flaks at jeg har fått tak i en av hans oppskrifter... eller kanskje ikke...for jeg har en kamerat som også er veldig interessert mat. Denne eggerøreoppskriften fikk jeg av han og ingrediensen som setter den til en ny høyde er en ingrediens du alltid bør ha i kjøleskapet for den er SÅ god til så mye. Ingen vits å rømme fra den.

Hva med å lage den til helgen?

Til 4 personer trenger du:

1 ss smør
4 egg
1 ss rømme (lett eller seter)
salt og pepper (etter hvor mye du liker det).

Måten du lager det på er viktig, men det tar ikke lang tid.

 
  1. Smelt smøret på middels varme i en liten tykkbunnet gryte.


2. Ta gryten av platen og rør inn eggene med en slikkepott/tresleiv/trestekespade.
Personlig liker jeg trestekespade.
Rør godt sammen (hele tiden) over middels varm plate til eggene
har stivnet sammen til en slik eggerøre du en vandt til.


3. Rør så inn rømmen, salt og pepper.


4. Server. Mmm, en kremet eggerøre.

Om det blir noe igjen (tvilsomt) smaker den godt til frokost/lunsj dagen etter også. Som f.eks under skinke/pølsepålegg.

HAVE FUN COOKING!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar