søndag 16. november 2014

BRENTE MANDLER MED COGNAC OG KAKAO

Familien og jeg var på hytta vår på fjellet. Måneden før hadde jeg stilt det spørsmålet jeg alltid stiller til min mannefamilie før jul: Hvilke julesnacks og julekaker ønsker dere at jeg skal lage til jul? De svarer alltid at de ikke liker julekaker og at julesnop fra butikken er det de vil ha. Jaha, når de ikke vil ha noe så lager jeg for å gi bort istedet ble min tanke sist. Jeg satte igang med eksperimentering av brente mandler med nye smaker etter vi hadde spist frokost. Da mandlene var ferdig ble noen lagt i en skål på stuebordet og resten ble lagt i en pent glass som naboen skulle få. Været bød på skitur og da jeg kom tilbake på hytta noen timer senere fikk jeg til min store overraskelse først høre knaskende lyder fra stuen for deretter å se gutta med munnene fulle og med hodet i hver sin avis. På bordet sto en rensket skål og da jeg skottet bort på gaveglasset til naboen var det så godt som halvtomt. Tror jeg lager litt julesnacks og kaker fremover allikevel jeg.

Så med det presenterer jeg knask til gutta.

Du trenger:
500 gram mandler
2 dl sukker
2 dl vann
3 ss cognac
1 ss melis
1 ss kakao


Varm mandlene i ovnen på 200 grader varmluft i 10 min. Mens dette skjer kan du måle opp og varme opp sukker og vann. Blande også melis med kakao til å strø mandlene med tilslutt. Ha i de varme mandlene i sukkervannet. La alt vannet kokes bort, når det er lite vann igjen røres inn cognac, deretter vil blandingen sukre seg. Rør hele tiden, også vil du se at sukkeret smelte. Spre mandlene på et bakepapir, del det opp med en gaffel mens du strør melis og kakaoblandingen over. Når det er kaldt nok bruker du hendene til å blande alt sammen. Haes på et glass frem til servering.

Tar du en er veien kort til at det blir tomt. Kos deg i førjulstiden!

For en mer grundig fremgangsmåte, følg tildels denne til Brente mandler. Forskjellen er cognacen og drysset tilslutt.

3 kommentarer:

  1. Hei Malene! Mener du kanel eller kakao? Så deilig at det snart er førjulstid.
    Hilsen Bente i Skåne

    SvarSlett
  2. Takk for at du påpekte det Bente:-). Feilen er nå rettet opp. Håper det smaker;-) og god førjulstid til deg:-))

    SvarSlett
  3. Skal absolutt prøve disse! Ha en hyggelig førjulstid du også! :D

    SvarSlett