mandag 19. november 2012

PANNEKAKER (my precious pancakes)

Jeg er så svak for pannekaker. Alltid vært det. Som barn var jeg veldig småspist, men ikke når det gjaldt pannekaker. De rullet inn i munnen min som i eventyret om PANNEKAKA av Asbjørnsen og Moe.

"Sett deg på trynet mitt," sa grisen, "så skal jeg frakte deg over," sa han. 
Pannekaken gjorde så. 
"Nøff-koff!" sa grisen og tok pannekaken i én jafs, og da pannekaken ikke kom lenger, er ikke regla lenger heller. 

Nøff-koff den dag idag sklir de ned i en jafs!
Matoppskrifter er kjemi, det må riktige mengder til for at det skal bli bra. Fete og sprøe pannekaker er ikke min favoritt. Og selvom det er godt med sukker i røren skal det ikke være det (kun i dessert pannekaker). Men med sukker og sitronsaft eller syltetøy oppå blir det jo søtt nok alikevel ; ).

Du trenger:

3 dl hvetemel
1/2 ts salt

Blandes sammen i en bakebolle.

5 dl melk

Blandes litt etter litt i det tørre i bakebollen.

5 egg

Vispes i røren tilslutt.

Svelles i 15-30 min.

Stekes i litt smør ved middels varme i stekepannen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar