Bildet mitt
MALENESmaktMAT har oppskrifter på hverdagsretter, helgekosemat og søtsaker. Oppskriftene er stort sett selvkomponerte favoritter. Jeg har utdanning bla.a innen pedagogikk, mat & helse og kunst & håndverk. F.o.m 2016 vil oppskriftene være preget av bærekraftig, lokal, sesongbasert mat med helsedirektorates helseanbefalinger. Fakta om mat og restaurantanmeldelser fra gode/populære restauranter i ulike byer vil også dukke opp innimellom. For samarbeid, oppdrag, produktutvikling, reklame e.l kontakt meg på aasemalene@hotmail.com

onsdag 1. februar 2017

SØTE VAFLER UTEN SUKKER


Nytt år og nye muligheter.  Jeg ser frem til å ta fatt på hva 2017 har å tilby meg for det kan umulig bli verre enn 2015 og 2016. To år preget av: Sykdom, Kolikk. Nattskrekk. Gråt. Foreldreløs. Frafall. Ensomhet. Legevakt. Sorg. Jeg har så satt opp årets nyttårsforsetter, ikke det at de nevnte ord var mine tidligere års forsetter :-0.
I 2017 så skal jeg kjøpe mindre klær. Shoppestopp! (vel maks 5 stk da jeg holder på å ryke på et par boots på nett idag), spise mindre raffinert sukker (maks 1 sprekk i uka - allerede gått på flere. Hva skal en jente gjøre da når det ligger deilig konfekt  i postkassen sin ...) Spise kjøtt kun i helgene ( maks 10 sprekk), få seg kjæreste-maks 1 stk ;-). Begynne å kle meg etter været og ikke etter hva jeg vil ha på meg.  Aiii, høres plutselig ut som en norsk versjon av Bridget Jones #tristesaker De tre siste foresettene bør jeg ihvertfall  klare å få til. Øke viljestyrken burde forøvrig vært et foresett  og gjennomføre 1 % av alle ideene jeg har (for det er gaaaanske mange) burde også vært ett :-0. Eller kanskje nyttårsforsettet mitt bare skal være å gjøre koselige aktiviteter med koselige mennesker og bare kose meg :-D.

Selvom jeg skal spise mindre raffinert sukker så er det jo mange ingredienser som er naturlig søte eller som blir det når man tilbereder de. Rotgrønnsaker bakt i ovnen får en naturlig sødme. Spesielt søtpotet.

Jeg har testet ut denne oppskriften både med bakt søtpotet og av rotmosrester vi hadde til middag (som ikke var saltet -salt mosen heller ved spisebordet ;-)). Denne mosen var laget av søtpotet, potet og brokkolistilken iblandet melk.
Dæggern så gode de ble :-) ivertfall sammen med bringebær most sammen med dadler.

Du trenger: (blir ca 6 stk)

1 dl rotmos / bakte røtter (uten skall)
2 dl melk (kan byttes ut til havre, soya eller mandelmelk)
2 egg (kan byttes ut til 1/2 dl vispet kikertvann)
1 dl rug
1 ts fiberhusk (for at røren skal bindes bedre sammen)
1 dl havregryn
1/2 ts bakepulver
1/4 ts vaniljefrø
1/4 ts kardemomme


La røren stå å svelle i minst 30 min.

Stekes i smør, rapskokos eller kokosfett i et vaffeljern eller som lapper i en stekepanne.
Nytes med god samvittighet ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar