søndag 3. februar 2013

ROASTBIFF AV ELG ALA HARATUN


Jeg har vokst opp i et hus ved siden av skogen og hatt nære opplevelser med både rev, rådyr, gaupe (selvom noen mener jeg må ha drømt det), hoggorm, grevling og elg. Jeg har blitt god på å løpe fort for å si det slik... men jeg har også blitt god på å lage kjøttretter.

Jeg lager Roastbiff av elg, dette siden jeg har fri tilgang til en fryser full av elgkjøtt. Elgkjøtt har en mild viltsmak. Kjøttet får en mildere smak fordi skogens konge er jo vegetarianer og spiser kun skudd, bark, kvister og planter. Roastbiff er godt varm til middag eller som kaldt pålegg. Som pålegg bør det være i så tynne skiver som mulig, og serveres gjerne med rød løk, remulade og syltet agurk. 

Du trenger et stykke kjøtt av elg (eller annet rødt kjøtt). Kjøttstykke spm enger seg best er f.eks rundbiff, mørbrad, flatbiff, eller bogplomme som har ligget i romtemperatur minst en times tid (er den for kald vil den nemlig redusere varmen i stekepannen og derved bli kokt istedenfor stekt, -gjelder all mat). 
Sjekk gjerne her for de ulike delene på en elg. http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/37485016.PDF


Sett stekeovnen på 120 grader varmluft.
Surr en hyssing som har ligget litt i vann eller en strikk (som du har spart på fra et kjøttstykke du har kjøpt tidligere og som har blitt vasket i vaskemaskinen) rundt kjøttstykke.


Rull eller gni kjøttet inn med salt og pepper slik at det dekker hele kjøttstykket (bruk helst kverner salt og pepper, det smaker best). 


I høy varme stekes hele stykket , i kort tid på alle sider (kun til sidene har fått en brun stekeskorpe) i litt margarin, smør eller olje. (Margarin eller smør setter god smak til kjøttet).


Når det har fått en fin stekeskorpe (brunet), stikk et steketermometer inn til midten av kjøttet
Sett så roastbiffen på en rist midt i ovnen og skru ovnen opp til 175 grader.
Etter ca 30 min eller til termometeret viser 60 grader er roastbiffen ferdig. Da er det fin og rosa inni, slik roastbiff skal være. La den hvile noen minutter før du skjærer den opp. (Skal den spises kun kald, venter du med å skjære i den til den er kald).


My sister, soon to be a moosehunter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar