søndag 16. mars 2014

SØTPOTETCHIPS

Det siste året har jeg eksperimentert endel med søtpotet og rødbete. Mye godt kan man lage av disse. Før
eksperimenteringen forbandt jeg søtpotet med utro, kranglete gigantiske amerikanere i sofaen til Ricki Lake (talkshowvertinne på 90 tallet). Det var der jeg nemlig hørte om søtpotet for første gang. En dame skjelte ut en annen med blant annet å fortelle henne at fried sweetpotato gjorde ikke akkurat kroppen hennes tynnere. Dette etter at hun hadde blitt fortalt at hun hadde vært sammen med mannen hennes. Nå har det gått 20 år siden jeg så disse episodene og jeg har nå testet ut "The fat sweetpotato" som faktisk er sunn og rik på vitaminer og mineraler. Den egner seg skikkelig godt som chips. Best naturell for da har den søtaktig deilig smak.

Du trenger:
2 søtpoteter
3-4 dl rapsolje

Om du ønsker kan du ta en søtpotet og en rødbete.
  • Skrell bort skallet av søtpoteten med potetskreller.
  • Skrell så av tynne fine flak med potetskrelleren til det ikke er mer igjen.


  •  Varm opp rapsolje. Når det begynner å bli varmt sleng oppi et søtpotetflak, om det koker rundt den putter du oppi en liten håndfull av flakene. 
  • Rør om innimellom og ha et lokk i nærheten tilfelle du må slukke brann i kjelen med lokket. 
  • Ha varmen på mellom middels og det varmeste. 
  • Det skal koke i ca 6-10 min avhengig av mengde og varme. De blir mer oransje i fargen og det koker mindre når de begynner å bli ferdige. Ta evt ut en til avkjøling for å kjenne om den blir sprø. For dette skjer nemlig først når de har blitt kalde.
  • Jeg bruker gaffelen i salatbestikket til å fiske ut chipsen for da renner endel av oljen ut mellom gaffeltennene. 
  • Legg chipsen oppi en sil med papir for å la det renne av seg.


  •  Pass på at chipsen ikke blir for brune (som øverst på bildet) det gir de en besk ettersmak.

  • Når de har blitt kalde kan du spise de med engang eller at de på et lufttett glass.

Gull på sølv.
 De er så gode og så mye sunnere enn kjøpepotetgull at de fint kan serveres på ditt fineste fat. Jeg er helt avhengig av dette "gullet".

Tips: Du har kanskje fått med deg at kokken Ole Martin Alfsen på firestjerners middag mener at det mangler noe sprøtt i matrettene som blir servert. Disse chipsene hever middagen ti hakk. Selv skal jeg dandere disse på neste middag med fersk skrei/torsk.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar