søndag 13. mai 2012

LEKENDE LETT BRUSCHETTA

Italia er et land som facinerer meg. Språket, menneskene, klimaet, stemmningen, romertiden, prosecco og selvfølgelig MATEN. Jeg elsker det italienske kjøkken. I mitt neste liv vil jeg være en italiensk mama. Et råskinn til å lage mat, lidenskaplig, respektert og guddommelig vakker. Ifjor var jeg i Roma med en av mine beste. Hun hadde med lommepenger til klær, jeg hadde med til mat. Jeg skulle spise, nyte, spise og nyyyyte. Matgilde ble det, 4 dager til ende. Måtte betale overlast på flyet hjem..

Retten jeg skal nå skal dele med dere er rask å lage og  full av gode smakfulle ingredienser.
Bruschetta (uttale broosketta)  er ristet brød med topping av tomat m.m


DETTE MÅ DU HA TIL EN SKIVE:

1 skive loff /landbrød e.l (gjerne noen dager gammelt, fin måte å bruke opp tørt brød på, evt frys det og ta det opp når skal lage denne retten)

1 mellomstor tomat ( tomater skal være dyprøde i fargen og lukte tomat, det er da det SMAKER tomat)

1 hvitløksfedd

1-2 ss olivenolje (ekstra virgin er best)

1 stor klype salt

1 stor klype pepper

1 klype sukker (litt sukker gjør at maten får en rundere smak)

4 basilikumblader


Hvis du liker det kan også tilsette dette:

1 ss rødløk

3-5 sorte oliven

1 skive mozzarella


SLIK GJØR DU DET:

  1. Kok opp ca 5 dl vann i en liten kjele.
  2. Sett en skål med ca 3 dl kaldt vann på kjøkkenbenken.
  3. Snitt  toppen av tomaten med et kryss, ikke dypt, kun i skinnet. 
  4. Legg tomaten på en skje, før den forsiktig ned i det kokende vannet- nå skolles tomaten , altså skinnet løsner fra tomatkjøttet. Når du har telt til 30, ta skjeen nedi igjen, ta opp tomaten og legg den oppi bollen med kaldt vann.
  5. Dra så av skinnet med fingrene.
  6. (Finhakk løk og oliven.)
  7. Grovhakk tomaten, basilikum (og mozzarella.)
  8. Bland alle ingrediensene sammen i en bolle/skål.
  9. Rør forsiktig.
  10. Skjær en skive loff, gni en halv hvitløk hardt på en side av loffen, og den andre halvdelen på den andre siden. 
  11. Hell en liten spiseskje olivenolje på hver side av loffen.
  12. Stek loffskiven i en stekepanne på middels varme (5), i ca-3 min på hver side.
  13. De skal bli gyldne i fargen.
  14. Legg så på tomatblandingen og Mmm. 

     Disse olivene innholder ikke  tilsetningsstoffer. 
 



Kjøp mozzarella i Sverige, det er en markant prisforskjell fra Norge.
I sverige koster 1 kg rundt 65-70 kr.
I Norge koster 150-200 g ca 20-25 kr.
Jeg fryser ned mozzarellen i mindre porsjoner. Den tiner på noen få timer og jeg  bruker det som pålegg med tomat og avokado, i salater og som pizzaost.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar