mandag 30. april 2012

PØLSER PÅ MAKARONISENG

Dagens oppskrift er en kjapp middagsoppskrift som jeg skal få 9 åringer til å lage neste uke. Du kan lage den på en dag du har dårlig tid, for den er enkel.
Et lite tips når du koker pasta er å koke opp litt ekstra. Når det er avkjølt putter du det i en boks i kjøleskapet, der holder det seg ivertfall i tre dager. Jeg lager mange kjappe retter av det i dagene etter. Jeg pleier å trene rett etter jobb så når jeg kommer hjem er jeg skrubbsulten og må ha mat innen et kvarter. Jeg pleier å lage mat av det jeg har i skapene, ingen rett blir lik. Jeg har nå bestemt meg for å alltid skrive ned hva jeg putter oppi, slik at jeg kan dele det med deg. Lynkjappe pastaoppskrifter kommer senere:-)

Pump it up! Om du har lyst til å ha oppi flere grønnsaker funker det bra., bør finhakkes. Eks paprika/brokkoli/spinat tenker jeg er godt oppi.

Til to porsj trenger du:
2 pølser
3 dl makaroni
2 egg
1/4 purre, i tynne ringer
2 dl revet ost
1 ts salt
½ ts pepper

Fremgangsmåte:

1. Sett på ovnen på 225 grader over og under varme.

2. Kok pastaen etter anvisning på pakken.

3. Del purren på langs og skyll den godt før du kutter den opp for det sitter svært ofte jord igjen under bladene.

4. Riv ost i et rivjern.

5. Skjær pølsene i skiver.

6. Bland ferdig kokt makaroni med egg, purre og mesteparten av osten i en bakebolle.

7. Tilsett salt og pepper.

8. Ha blandingen i en smurt ildfast form og legg på skiver av pølse. Dryss resten av osten på toppen.

9. Sett formen midt i ovnen ved 225 grader og stek i 15-20 minutter, til den ser gyllen ut oppå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar