onsdag 11. juli 2018

VERDENS BESTE BANANKAKE


Denne banankaken må være den beste i banankakeverden. Med en klase bananer som hovedingrediens sier det seg selv at kaken er proppfull av sødme og saftighet. Sjokolade er jo som kjent en svært god kollega til mange andre ingredienser, som bla.a jordbær, lakris, rødvin, kokos, blåbær, kaffe og vanilje. 
En annen god kollega er bananen, så innimellom de moste bananene i kaken finnes biter av mørk sjokolade.
Karamelltrekket på toppen av kaken er lederen som sørger for å få frem de beste egenskapene hos alle.
 (Det er en av Lise Finckenhagens banankaker som har vært hovedoppskriften jeg har gjort en variasjon utifra.)
Aller først: Sett ovnen på over -og undervarme 180 grader. Sett en rist i midten av ovnen. Ha bakepapir oppi to store brødformer ( 2 liters former). 
Dette trenger og gjør du: 
3 egg 
200 gram sukker
Vispes sammen til eggedosis.
150 gram smør 
Smeltes i en kjele på lav varme og vendes forsiktig i eggedosisen med en slikkepott.
250 gram hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts kanel
1/2 ts malt ingefær
1/4 ts malt nellik
1 ts vaniljefrø (evt. 2 ts vaniljesukker)
1 ts salt
Siktes litt etter litt og vendes forsiktig i eggedosisen.
5 modne bananer
Moses på en tallerken med en gaffel og vendes så inn i eggedosisblandingen sammen med
100 gram grovhakket mørk sjokolade
Ha røren over i brødformene og stekes i ca 50 min. Sjekk med en kakepinne. Kakene er ferdige når det ikke sitter igjen deig på pinnen.
KARAMELLSAUS
200 gram brunt sukker
100 gram smør
1/2 dl fløte
Når kaken taes ut av ovnen kan du lage sausen ved å ha ingrediensene sammen i en kjele. La det koke opp imens du rører. Småkokes i ca 2 min til det er en jevn saus. Prikk kakene med en gaffel og hell sausen over. Kaken avkjøles så i formen. Nytes lunken eller kald. Holder seg saftig i flere dager.
Sukk, for en nytelse <3











4 kommentarer:

  1. Jeg bakte denne kaken i kveld, en sen sommerkveld på fjellet! Jeg tror dette er den beste banankake jeg noensinne har smakt. Jeg brukte melkesjokolade og den smakte nydelig. Neste gang vil jeg bruke mørk sjokolade! Men uansett den vil smake nydelig1 Tusen takk for at du deler! 😊🇳🇴❤️👍

    SvarSlett
  2. Bakepulver og grader hadde nok vært et tips å få med i oppskriften 🙏🏽

    SvarSlett
  3. Ja, hvor mye bakepulver?

    SvarSlett