torsdag 12. mai 2016

THAISUPPE MED SQUASH OG LAKS


Jeg hadde invitert venniner på en helgetur på hytta i slutten av en februar. En februar som hadde vært kald og sur. Jeg var på hytta halvklar for besøk. Influensaen herjet i kroppen men det var forsent å kansellere. Gjestene var på vei. Jeg tenkte en suppe ville være godt for både gjestene mine og meg. Godt å få servert suppe etter en lang arbeidsuke for deretter en biltur i snøværet. Deilig med en varm og sterk suppe for den pjuske vertinnen. Ja, suppen var både varm og sterk for jeg kjente varmen i kroppen og dråpene i nesa. Jeg hadde ønsket å kjenne alle de gode smakene gjestene fortalte den hadde men influensaen hadde lagt lokk over smak,-og luktesansen. Oppskriften lå så i brakk i noen år før jeg fant den igjen forleden. Glede! Nå har jeg spist den to dager på rad... ikke bare i denne uken men også i forrige uke. 1 og 2 åringer likte den. Voksne digger den. Suppen er rett og slett så nydelig at alle jeg har servert den til har tatt en ekstra porsjon.

Pst! Dette er en suppe det er lett å dobble (og dobble og dobble) for å lage til mange. Om du liker det litt "hot" bør du dobble chili, ingefær og hvitløk.

Dette trenger du til 4 personer:
  • 1 rød chili (bruk frøene også)
  • 1 ss ingefærrot (fjern skallet ved å skrape det av med en teskje)
  • 4 ss god olje (gjerne raps)
  • 4 hvitløkfedd eller 1 kinesisk hvitløk
  • 1 stor bunt frisk koriander
  • 3 bokser kokosmelk
  • 1 dl fiskebuljongkraft (eller 1 fiskebuljonterning og 1 dl vann)
  • 1 squash
  • 400 g laksefileeter.
  • 1 båt sitron eller lime
  • Salt og pepper
  • Evt godt brød og rømme til servering.
  1. Kjør chili,ingefær,olje, hvitløk og koriander godt sammen i en stav/hurtigkmikser.
  2. Blandes sammen med kokosmelk og fiskebuljongen (og evt vann)  i en kjele.
  3. Ha i småkuttet squash.
  4. Kokes opp og småkokes i 10 min.
  5. Smak til med salt og pepper.
  6. Trekk laksebitene i suppen (da må det ikke koke, for da koker de i stykker).
  7. Suppen er klar til servering når laksebitene er "gjennomtrukket/kokt" igjennom.
  8. Klem over saften av sitron/lime.
  9. Server med godt brød og litt rømme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar