tirsdag 1. september 2015

SPINAT OG FETAPAI

Foto: Eva Groven
Er det flere enn meg som er glad i gresk mat? I såfall håper jeg at jeg kan friste med en spinat og fetapai. Inspirert av alle mine matopplevelser på de mange øyhoppingturene mine.  Paien har rene gode smaker og spises alene eller med en frisk salat.

Paideig
 
300 gram hvetemel

200 gram mykt smør (romtemperert)

1 ts salt

1 ss kaldt vann

Kna sammen melet, saltet og smøret. Tilsett så vannet for å få en smidig og glatt deig. Legges i en plastpose i kjøleskapet ca 1 time.


Fyll
 
2 hvitløksfedd

2 ss olje

2 ss smør

400 gram spinat

300 gram fetaost

3 egg

3 dl creme fraiche (kan evt bruke fløte)

4 klyper muskat (kan sløyfes)

Salt og pepper

Finhakk hvitløken og fres den i oljen et par minutter. Ha i spinaten og smøret. Rør i den til den er forvellet (varm, bløt og endel av vannet har fordampet). Avkjøl. Klem paideigen ut i en stor paiform eller 3-4 porsjonsformer. Prikk bunnen og forstek midt i ovnen på 180 grader over og undervarme. Ca 10 min for en stor form og ca 5 min for små former. Klem ut resten av vannet i spinaten med hendene og spre det utover i paiformen. Spre deretter fetaen utover. Visp sammen egg, creme fraiche og krydderet med en gaffel/visp. Helles så over i paiformen. Stek den på samme sted og temperatur som ved forstekingen i ca 30 min, porsjonsformer ca 13 min. Syntes du den er litt blass i fargen på slutten av steketiden kan du sette ovnen på grill de 2-3 siste minuttene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar