Bildet mitt
MALENESmaktMAT har oppskrifter på hverdagsretter, helgekosemat og søtsaker. Oppskriftene er stort sett selvkomponerte favoritter. Jeg har utdanning bla.a innen pedagogikk, mat & helse og kunst & håndverk. F.o.m 2016 vil oppskriftene være preget av bærekraftig, lokal, sesongbasert mat med helsedirektorates helseanbefalinger. Fakta om mat og restaurantanmeldelser fra gode/populære restauranter i ulike byer vil også dukke opp innimellom. For samarbeid, oppdrag, produktutvikling, reklame e.l kontakt meg på aasemalene@hotmail.com

fredag 15. august 2014

THAILANDSKE VEGETARVÅRRULLER


          Vårruller, en ganske spennende matrett egentlig. Sprø utenpå og kan fylles med så og si hva
          som helst. Jeg foretrekker å fylle de med grønnsaker og krydder. Den kombinasjonen
          lager et smakrikt fyrverkeri i munnen. Jeg er for tiden inspirert av det thailandske kjøkken og
          jeg byr deg idag oppskriften på mine hittil beste vårruller. Blir din neste aften en thailandsk
          aften?

          Dette trenger du til  ca 20 stk:
          50 gram ingefær
          2 røde chili
          1 kinesisk hvitløk
          4 ss kokosolje
          1 kepaløk (gul løk)
          1/2 potte koriander
          2 store gulrøtter
          1/2 blomkål
          1/2 brokkoli
          1 boks kokosmelk
          4 ss soyasaus
          1 ss agavehonning
          1-2 ts salt
          1/2-1 ts pepper
          1/2-1 ts gurkemeie
          3 ts knuste korianderfrø
          1 boks vannkastanjer
          1 pk ferdigkokte glassnudler
          ca 20 risark
          Kokosolje til steking

          Slik gjør du det:
           Kjør sammen chili, hvitløk, ingefær i en foodprocessor til det er finhakket. Tilsett så løk og 
           koriander til hele blandingen er godt blandet og hakket. Ta blandingen over i en dyp 
           stekepanne eller en gryte med oljen og la det småfrese noen minutter imens du lar gulrøttene, 
           blomkål og brokkolien grovhakkes i foodprocessoren for så og haes oppi stekepannen med 
           det andre.
           La alt frese sammen i noen minutter. Hell så oppi kokosmelken, soyasaus, honning og
           krydderet. Blandingen skal nå kokes opp og småputre i ca 5 min. Tilsett så skivede
           vannkastanjer.
           Ferdigkokte glassnudler haes i blandingen. Rør godt sammen. Skru av varmen, sett
          pannen til side.
           Ha litt vann på en middagstallerken og gjennombløt risarket. Legg den så over på kjøkken-
           benken. Tørk gjerne av litt vann med et kjøkkenhåndklede.
           Fyll og brett som bildene viser. Pass på å ikke få noen huller i risarket.
          Ha rikelig med olje i en stekepanne. Varm opp pannen på middels-sterk varme. Legg vårrullene
         med skjøten ned. Behandle de forsiktig. Lages det hull i risarket vil fyllet tyte ut i pannen og
         svi seg.  Stekes på alle sider til de blir gyldne.
          Gode varme og kalde. Spises alene eller med en dip. Kan fryses.

torsdag 14. august 2014

MALENES SUNNE KONFEKTKULER

          Ja, ja, jaaaaaa. Jeg har kreert en oppskrift på søtsaker uten sukker med ingredienser fra
          naturen. Rene, naturlige råvarer. Perfekt for en søtmomser. Foruten at de er sunne så er de
          lynraske å lage.

         100 gram mandler
         2 ss kakao
        10 små eller 8 store dadler
         2 ss akasiehonning

         Kjør sammen mandler og kakao i foodprocessoren. Tilsett så en og en dadel mens
         foodprocessoren er igang. Husk å ta ut stenene først. Helt til slutt har du oppi honningen.
         Blandingen skal nå være litt klumpete og seig. Form blandingen til små kuler og de er klare til
         å spises.

mandag 11. august 2014

PESTO GENOVESE

           Den mest kjente pastasausen i Italia er denne basilikumbaserte sausen . Opprinnelsen er  fra
           området rundt Genova. Her plukkes pinjekjernene fra trærne, basilikumen fra bakken, oljen
           og osten får de fra de lokale bøndene. Ren mat, kortreist og vokst opp i et varmt og stabilt
           klima. Slikt blir det gode produkter av. Denne pestoen er laget av råvarer som har reist
           lengre, men jammen meg er denne smakfull også. Har du en morter eller stavmikser så vil du
           lage denne sausen før du får telt til 100.

Dette trenger du:
           200 g frisk basilikum
           8 ss pinjekjerner (kan byttes ut med solsikkekjerner om du er allergisk eller valnøtter for en
           annen smak)
           2 fedd hvitløk
           1 klype salt
           2 ss parmesan
           2 dl ekstra virgin olivenolje
           (3-5 dråper sitronsaft)

Slik gjør du det:
          Vask og tørk basilikumbladene.
          Fjern skallet av hvitløksfeddene.
          Knus basilikum, pinjekjerner, hvitløk og salt i en morter(stavmikser).
          Tilsett parmesan litt og litt, mens du morter.
          Ha blandingen i en bolle, spe i olje, begynn forsiktig med noen dråper deretter tynn stråle
          imens  du rører.
          Du vil nå ha en fyldig og fin pestosaus.
          Om du ønsker den hakket friskere kan du klemme i noen dråper sitronsaft.


          Tilsettes i nykokt pasta eller i en tomatsaus for å få en mer smaksrik saus.
          Ønsker du ikke å bruke sausen med en gang, ha den over på et glass med lufttett lokk og
          settes kjølig.
          God til salat, fisk, kylling, kjøtt eller på brødskiven med tomat og avokadoskiver.
          For en mer rennende saus så tilsetter du bare mer olivenolje.

    Det er grønt, det er smakfullt, det er sunt, det hever en rett. Det er pesto.