tirsdag 19. august 2014

SUNNE RAW BROWNIES (sukker, mel og smørfrie)

         Sukker har alltid vært min last i livet. Til tider avhengig av dette karbohydratet kroppen ikke
         trenger i det hele tatt. For noen uker siden tok jeg denne "sukkeroksen" ved hornene. Nå
         er det jeg som styrer sukkeret og ikke omvendt. Om du har kjenner meg vet du at mat er min    
         kjepphest og sukker er mitt narkotika. At lykken står den kjekke bi er jeg glad for. Jeg prøver,
         jeg våger, jeg feiler, jeg lærer, jeg opplever. For noen år siden var denne typen søtsaker du finner
         oppskrift på her utenkelig "for my sweet tooth". Nå er jeg overlykkelig over å finne og lage
         oppskrifter på sunne søtsaker. Rykker det i øyebrynet ditt når du leser dadler i oppskriften så
         er det bare å stoppe å rykke for kaken smaker ikke dadler, de er der for å lage den seige gode
         konsistensen, thats all.

         Har du alle ingrediensene i hus så tar denne retten deg mindre enn et kvarter å lage. Disse
         brownisene spiste jeg første gang på Økofestivalen i Sande. Der hadde Økosjokolade en
         stand.. De har egen nettbutikk hvor de selger ulike sunne, rene og økologiske ingredienser.  
         www.okosjokolade.no  Jeg har gjort om oppskriften noe slik de er hakket sunnere, hakket
         lettere å finne ingrediensene og hakket bedre ;-P.

          Dette trenger du til browniene:
        3 dl usaltede og uristede cashewnøtter
          6 ss kakao
          1 ts vaniljefrø (pulver)
          2 dl dadler (husk å ta ut stenene)
          4 ss akasiehonning (eller yaconsirup)

          Slik gjør du det: 
          Mal nøttene i en kjøkkenmaskin, mens maskinen er i gang tilsetter du kakao og vaniljefrø,
          deretter dadlene og tilslutt honningen. Nå har du fått en seig masse som såvidt klebrer seg
          på fingrene (er den fremdeles noe tørr kan du tilsette litt mer honning). Med en slikkepott
          har du blandingen over på et bakepapir. Form massen til en rektangulær form. Ca 1,5-2 cm
          tykkelse. Sett den i kjøleskapet mens du lager toppingen.

          Dette trenger du til toppingen: 
         1,5 dl usaltede og uristede cashewnøtter
           1 ss kakao
           1/2 ts vaniljefrø (pulver)
           4 ss akasiehonning (eller yaconsirup)
           2 ss vann

           Slik gjør du det:
           Mal nøttene i en kjøkkenmaskin, mens maskinen er i gang tilsetter du kakao og vaniljefrø,
           deretter honning og tilslutt vannet. Toppingen skal være endel mer flytende enn brownie-
           massen. Pass på at den er godt blandet og jevn.

           Ta brownierektangelet ut av kjøleskapet og skjær i små rektangler (de er veldig mektige så
           tenk gjerne doblet konfektstørrelse). Ta en teskje topping oppå. Settes så kaldt evt fryses
           til de skal nytes.

           Disse er så gode at jeg har fått et nytt syn på livet <3

4 kommentarer:

  1. Hei! For en flott blogg med masse spennende og fristende og samtidig sunne oppskrifter! Lykke til videre i ditt maktmatunivers!:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Jartrud:). Lykke til med Basisk mat til deg også og takk for sist.

      Slett
  2. Denne tror jeg er noe for meg.
    Takk som delte oppskriften. :)

    SvarSlett
  3. Så bra Therese:). Håper du også liker de!

    SvarSlett