søndag 2. juni 2013

OSTEKAKE AKA MARKVEIEN MAT OG VINHUS


En verden uten ost ville vært en tristere verden. Ost som ingrediens i retter. Ost som tilbehør eller ost kun i selskap med seg selv. Jeg har min daglige mengde ost. Mauler gjerne litt om kvelden om jeg har vært osteløs frem til da. Ostekake er den beste kaken jeg vet om og til nå har jeg tre favorittostekaker. Det er min New york OMG cheesecake, min kokkevennine Irene sin og denne som jeg jeg fant i den store oppskrifthaugen min med avisutklipp, hefter og utskrifter. Oppskriften er fra Markveien vin og mathus i Oslo. De har holdt oppskriften hemmelig i mange år. Opprinnelig er den (som de fleste fantastiske ostekaker) fra New york. Meg med fler er veldig glade for at hemmeligheten sprakk. For denne er ikke bare lett å lage den er råågod. For meg er en ordentlig ostekake den som stekes i ovnen og har flere lag.
Liker du kjeks,ost,rømme,bringebær? Isåfall vil du også elske denne kaken.

KJEKSBUNN

10 stk kornmokjeks
2 ss sukker
20 gram smeltet smør

Smelt smøret i en kjele.

Bland kjeks, sukker og smør i en kjøkkenmaskin til det er godt blandet og fint smuldret.

Fordel blandingen og trykk den godt på plass i en springform 20-22 cm.

OSTEFYLL

400 gram kremost naturell
3,5 dl rømme (jeg brukte lettrømme)
3 egg
1,5 dl sukker
1/2 vaniljestang (eller 1 ts vaniljesukker)

    Bland med en håndvisp forsiktig sammen kremost og rømme til det blir en glatt blanding.

    Skjær en vaniljestang i to og skrap frøene ut (spar halvparten til toppingen).

    Visp sammen egg, sukker og frøene fra 1/2 vaniljestang.

    Rør blandingen med en slikkepott forsiktig sammen med ost/rømmeblandingen,

    Press ostemassen gjennom en sikt/dørslag over kakebunnen.

    Stekes på 150 grader i 1 time.

TOPPING

3 dl rømme
2 ss sukker
1/2 vaniljestang

Visp sammen ingrediensene til en luftig krem.


Fordeles på toppen av kaken.


BRINGEBÆRSAUS

200 gram bringebær (jeg brukte frosne)
100 gram sukker
1 ss sitronsaft

Kos opp ingrediensene i en kjele under omrøring.

La det trekke (ikke koke) i 5 min.

Bruk en stavmikser (da blir sausen tykkere) eller hell det over i en sil for en tynnere saus.
Server den gjerne i en mugge ved siden av kaken.


Nyt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar