torsdag 1. november 2012

HIMMELSK SJOKOLADEKAKE



En sjokoladekake MÅ være saftig for at den skal være god. Det har vært mange år jeg ikke har spist sjokoladekake grunnet minner av tørr kake som faller av gaffelen i mange biter og som må skylles ned med væske. Denne kaken er en av mine favorittkaker, den er så saftig at den smelter i munnen. Jeg fikk smake den av en tidligere kollega som overrasket meg og elevene mine med den, til stor fornøyelse og nytelse. Grunnen var at vi noen dager tidligere hadde sunget sangen "jeg kan være en venn" http://www.youtube.com/watch?v=8b_Zx2CrLCw til han og derved snudd hans visstnok dårlige dag til å bli en fin dag.

DU TRENGER:

Rund kakeform på 22/24 cm
(ønsker du en langpannekake dobler du deigen og glasuren)


Bland sammen disse ingrediensene i en bakebolle slik at røren blir jevn og smidig.

5 dl hvetemel
4 dl sukker
2 ts natron
1 ts bakepulver
1,5 ts salt
3 ts vaniljesukker eller frøene fra en halv vaniljestang
3 ss kakao (bakekakao)
1,5 dl vann (kaldt)
3 egg
3 dl skummet kulturmelk eller kefir
125 gram smeltet smør


NB!
Smør kakeformen med smør eller sprayfett.
Stekes på 180 grader varmluft i ca 40-50 min.
Stikk en stekepinne/gaffel i midten av kaken for å se om den er ferdig (skal ikke henge noe igjen).
Mens kaken steker lager du glasuren.
Når kaken er noe avkjølt, kan du gjerne stikke noen små hull rundt omkring deretter helle over glasuren. Den vil da renne ned i hullene og gjøre kaken enda mer saftig.


SJOKOLADEGLASUR

Bland sammen:
8 dl melis
100 gram smeltet smør
1,5 ss kakao (bakekakao)
2, 5 ts vaniljesukker eller frøene fra en halv vaniljestang
ca 8 ss kaffe (spe i blandingen til røren blir passe flytende og glatt).



HAVE FUN MAKING AND EATING : )
          Ekstra snadder blir kaken med sjokoladejordbær. Godt, lekkert og en fryd for øye.

61 kommentarer:

  1. Mmm, heldige er de som får spise denne. Kos deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du denne har jeg nå laget to ganger. En i form og en langpanne. Den er SÅ god. Jeg liker egentlig ikke sjokoladekake så godt, fordi jeg syns det er tørt. Men denne er jo nesten som brownie. Mmmm, jeg må inn i kjøleskapet hele tiden og bare ta en bit til ;)

      Slett
  2. Der er vi like, tørr sjokoladekake er ikke godt. Denne er så saftig at den smelter på tungen, mmm.
    Farlig å ha en slik liggende i kjøleskapet ;-)

    SvarSlett
  3. Fantastisk. Så saftig

    SvarSlett
  4. Svar
    1. Tuuuusen takk:-). Jeg syntes også denne kaken er fantastisk god:-))

      Slett
  5. Hei! Er det noe i veien for å la den ferdige røren stå et døgn i kjøleskapet før den fylles i formen og stekes?

    SvarSlett
  6. Skulle ikke tro at det gjorde noe... Eller du kan steke den opp og la den stå til dagen etterpå, den er gjerne best når den får "satt seg" om du ikke liker den varm da.

    SvarSlett
  7. Skal egg å sukker piskes til eggedosis først?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, alle ingrediensene skal bare røres godt sammen i en bakebolle. Lykke til :-), denne kaken er dødsgod!

      Slett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  9. Med smør mener du da margarin eller meierismør. Jeg tenkte margarin men ble litt usikker. Skal prøve på denne i helga

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hildegunn. Jeg bruker bare meierismør i matlaging siden smør er en naturlig produkt og margarin er er produkt laget for å ligne smør ( på 1800 tallet da smør var dyrt og vanskelig å få tak i). Så om du bruker smør eller margarin er helt opp til deg ;). God baking!

      Slett
  10. Denne kaken er den beste sjokoladekaken jeg har laget. Oppskiften er lagret og vil bli brukt mye ☺☺

    SvarSlett
    Svar
    1. Åhh så hyggelig. Tusen takk:-)) Ps! Det syntes jeg også :-).

      Slett
  11. Hei! :) Tenkte å lage denne kaken til en bursdag på lørdag, men lurer på om jeg kan bytte ut kulturmelk med f. eks mager kesam? :) Og holder sjokoladeglasuren til å fylle et lag inni også, eller bør jeg da doble oppskriften?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Rita. Personlig har jeg aldri prøvd kesam som erstatning i kaker, men jeg har hørt om oppskrifter med kesam i. Dog denne kaken blir saftig pga fettet fra smøret og kulturmelken. Om du skal bytte melken til kesam ville jeg ikke valgt mager ivertfall. Glasuren må du da doble da denne er kun til å ha utenpå kaken. Tvi tvi, håper det blir godt med kesam som erstatning. God bursdag:-) Mvh Malene

      Slett
  12. Er den tykk nok til å skjære i to i midten og lagre krem under? Eller må jeg lage to kaker?

    SvarSlett
  13. Svar
    1. Hei Sandra. Den er absolutt tykk nok til å dele i to lag. Det du må passe på da er at den er litt rå i midten men det kan du bare lappe sammen igjen før du har på kremen;-). Lykke til:-) Mvh Malene

      Slett
  14. Denne kaken var jo kjempegod ��

    SvarSlett
  15. Tenkte å lage denne i helgen, men halve uten kako, (dele opp i biter, og sette sammen så det blir litt spill i kaken) Vil det være godt uten kako tror du?

    SvarSlett
  16. Kakeoppskrifter er jo kjemi så med en gang du går bort i fra oppskriften vil den ikke bli like god. Prøv da vel og la meg få høre hvordan det ble😊

    SvarSlett
  17. Hei! Har laget denne kaken til en bursdag og den ble en slager, utrolig god kake! Tenkte jeg skulle lage den i langpanne til jobben, men lurte på om steketiden er den samme i langpanne med doblet oppskrift? Tusen takk for svar :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Steketiden blir annerledes da, noe kortere. Sjekk med en gaffel etter 30 min (minnes den må stå ca 40 min).

      Slett
  18. Kan man bruke rømme istedenfor?

    SvarSlett
  19. Hvordan funker det å fryse denne kaken med glasur?

    SvarSlett
  20. Hvordan fungerer denne oppskriften sammen med glutenfritt mel..? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tror jeg ikke går så bra. Isåfall må du vel bruke fiberhusk. Jeg har aldri prøvd å gjøre denne glutenfri men om du prøver gi meg gjerne beskjed om hvordan det gikk:-)

      Slett
  21. Hei :) Denne kaka så utrolig god ut! Tenker å prøve den til barnebursdag lørdags ettermiddag, men vil gjerne gjøre det jeg kan dagen før ;-) Kan jeg bake den i morgen ettermiddag/kveld, eller vil den bli litt tørr til bursdagen da? Hvordan ville du eventuelt ha oppbevart den? Og ville du tatt på glasuren i morgen eller rett før servering på lørdag?

    SvarSlett
  22. Hvor stor langpanne er det snakk om her? 10dl mel og 6 egg?

    SvarSlett
  23. Hei! Laget denne glutenfri i dag, det gikk ganske bra (brukte semper mix og toro lys melblanding). Noen ganger blir kakerøra veldig tynn med glutenfritt hvis det er vann/melk oppi, det ble min idag, men jeg hadde oppi 1 dl mel ekstra og lot den stå litt, så stekte den seg fint etterpå. Stort sett kan man erstatte vanlig mel med samme mengde glutenfritt i kakeoppskrifter uten problemer :) Takk for oppskrift, gleder meg til å smake kaka i morgen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint👍🏼. Da kan glutenallergikere også fint kunne nyte denne kaken med dine instruksjoner👌🏼😊. Håper du blir fornøyd imorgen✌🏽️😃

      Slett
  24. Lagde den i dag, fantastisk god!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk😊. Ja, jeg er så enig😄😉

      Slett
  25. Jeg skal prøve og lage denne i morgen til kjærestens bursdag. Men jeg stusset litt på varmluft? Skal det ikke være over og undervarme?
    Og blander du det tørre først, og tilsetter det flytende?
    På forhånd takk for svar. Gleder meg til og prøve!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig da😊. Da blir han nok glad👌🏼. Joda du kan bruke over og undervarme men da må du ha litt svakere temperatur. Jeg syntes resultatet er best ved varmluft på denne kaken. Om du rører sammen for hånd kan du blande det tørre først også tilsette det flytende👍🏼. Håper dere blir fornøyd🤗

      Slett
  26. Bakt i dag,egentlig bare fordi jeg fikk kefir til overs.Bare positivt! Saftig og god kake. Rask og grei.Takk for fine oppskrifter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Flaks at du hadde kefir til overs;-) og takk for hyggelig hilsen. Ja, er det ikke herlig med raske og enkle oppskrifter som blir gode:-))

      Slett
  27. Hvor i ovnen skal kaka steike?

    SvarSlett
  28. Hei! Spennende kake!!! Vil den holde seg god hvis jeg baker den i dag (torsdag) og serverer den på lørdag?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk☺️. Veldig god og saftig kake som holder seg godt til lørdag. Lykke til og kos dere!

      Slett
  29. Lagde denne på julaften å alle spør om oppskrift☺ storfornøyed mennesker som spiste☺ ble helt himmelsk☺

    SvarSlett
    Svar
    1. Så utrolig hyggelig å høre:-)). Tusen takk som lager fra bloggen:-)

      Slett
  30. Hei,

    Denne kaken så veldig god ut. Lurer på en liten ting - hvis du skal lage den i langpanne. Hvor stor bør langpannen være? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Doble oppskriften og bruk en stor langpanne ( som hører til ovnen) - kaken blir like saftig og god!

      Slett
    2. Men kortere steketid. Sjekk med stekepanne.

      Slett
  31. Hei! Tenkte å lage denne kaken nå, hvordan er konsistensen til glasuren? Og er oppskriften du har lagt ut nok til å smøre glasuren både inni og rundt kaken?
    Den så deilig ut, gleder meg til å prøve :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Konsistensen er myk. Men om du vil ha den skikkelig myk ville jeg ha vispet den etter at alle ingrediensene er blandet sammen. Du må doble glasurmengden om du skal ha det inni også. Lykke til og håper det smaker. :)

      Slett
  32. Nå har jeg akkurat bakt denne kaken, og herlighet for en kake!!! Den er bare helt perfekt! Takk :))))

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Venill. Så utrolig hyggelig å høre:-).

      Slett
  33. Jeg lagde den idag og kaken var mer seig enn saftig, men god likevel.

    SvarSlett
  34. Dette har blitt min signatur-kake! Jeg lager ALLTID denne om jeg skal bake og ta med noen plasser og får alltid kommentarer om at den er latterlig god! Tusen takk for fantastisk oppskrift <3 ELSKER den!
    - Mari

    SvarSlett
  35. Sjelden eller aldri legger jeg inn kommentarer på matblogg, men denne sjokoladekaken fortjener omtale og skryt. Uvanlig saftig og god, den forsvant på et blunk fra kakefatet ��

    SvarSlett
  36. Farlig god kake. Å den kom fra meg som aldri har vært noen kakespiser. Har bakt den flere ganger, men må begrense meg. Den legger seg på midten av meg…😉🥺😊

    SvarSlett