søndag 9. september 2012

TØRKET TRAKTKANTARELL



 Som barn var jeg ofte med moren min på soppturer. Jeg husker godt gleden over å finne enkelte sopparter. Jeg lærte meg de beste matsoppene. Hver høst går jeg på soppjakt. Kantareller, piggsopp, traktkantareller, og sort trompetsopp havner alltid i min kurv.
Traktkantarellen vokser i de dype mørke skoger i klynger. Finner du en klynge er det stor sannsynnlighet for at du enten sitter/står på en eller den er rett ved deg. Sesongen for traktkantarell er fra midten/slutten av septemtember frem til den første snøen kommer. Av og til tørker jeg de, da holder de seg lenge og du kan nyte høstens goder til langt ut på våren.


Rens soppen ved å børste av rusk og ved å skjære av nederste del på stilken.
Sett stekeovnen på 100 grader varmluft, fordel soppen utover på et bakepapirkledd stekebrett.
Det blir vanskelig å skrive hvor lenge det skal stekes for det kommer an på mengden sopp. Jeg hadde denne gangen kun en stor håndfull og det ble tørket på rundt tre-fire timer.
Når soppen er helt tørr og avkjølt legges de over i et tørt glass med lokk.
Den tørkete soppen bruker jeg i ulike sauser som tomatsaus til pizza og pasta, og ostesauser. Jeg strør det også oppå pizzaen eller i salater. Soppen vil trekke til seg fuktigheten fra maten den puttes i, bli større og smake mer (enn i tørket tilstand).

1 kommentar:

  1. Traktkantarellen er tørket på altfor høy varme. Traktkantarell skal tørkes på 37-38 grader. Bruk termometer.

    SvarSlett