tirsdag 5. juni 2012

GRESK DESSERT


Yoghurt, valnøtter, bær og honning og jeg er åndelig tilbake i Hellas. Jeg innrømmer det, jeg savner Hellas til tross for at jeg sint boikottet landet to år tilbake. Jeg har feriert i Hellas 6 ganger, øyhoppet i øygruppen Kykladene 4 ganger. Siste gang var prisene skrudd høyere enn norske priser, kvaliteten var skrudd ned og det samme var servicen. Avgifter for de utroligste ting, som å få ha med deg kofferten i bagasjerommet på taxien. Man kan vel si de har driti på draget når vi idag ser at landet holder på å gå konkurs. Jeg elsker å reise, og har reist med med flere av menneskene i livet mitt. Når man drar på reise lærer man virkelig den andre å kjenne. Min eldste bror som er et av mine beste reisefølger og jeg har gjort de greske øyene utrygge flere ganger, med sans for god mat og drikke.
Når sommeren nærmer seg melder også savnet seg, så da lager jeg denne frokosten/ desserten (den står på frokostmenyen i Hellas, men den er søt som en dessert). Den er såå vanvittig god. Mmm

Du trenger:
  • Gresk yoghurt
(Funker bra med tyrkisk også, den er mer kremete bare). Yoghurtmerke du ser på bildet får du i 1/2 liters bokser og har en tykkere konsistens enn de norske yoghurtene og smaker mye bedre syntes jeg. Jeg lager også tzatziki av dette merket. Kjøpes på ultra, ica maxi o.l og koster litt over femtilappen (halve prisen i Sverige).
  • Valnøtter
  • Aksaiehonning (kjøpes samme sted som yoghurten)
  • Bær/frukt  (eks jordbær, blåbær, fersken, banan)




Jeg har alltid en krukke med valnøtter med akasiehonning godt dekkende over. Da får valnøttene skikkelig smurt seg inn i honningen og smaker enda bedre sammen med yoghurt og bær.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar