tirsdag 1. mai 2012

MALENES AIOLI


Det er herlig enkelt å lage aioli!
Og du slipper alt det crappet fabrikkene putter i, som palmeolje og tilsetningsstoffer.
Jeg har testet endel aiolioppskrifter. Prøvet og feilet. Denne oppskriften har jeg opprinnelig funnet i kokeboka til to anerkjente og populære norske kokker. Ole Martin Alfsen og Tom Victor Gausdal for så å gjøre om litt. Til det bedre syntes jeg. Ikke det at jeg er flinkere enn de to, langt derifra, men for min smak syntes jeg aioli smaker bedre med en blanding av olivenolje og solsikkeolje en bare olivenolje. Aioli smaker veldig godt til Foccacia som er et italiensk olivenbrød (du finner oppskrift på bloggen) eller til stenovnsbakt brød.
Har du stavmikser med visp, lager du denne på en, to, tre (uno-due-tre)

2 fedd hvitløk uten skall
1 ts dijonsennep (kjekt å ha i kjøleskapet, gir god smak til mange matretter)
Noen dråper sitronsaft
1 romtemperert eggeplomme
1 dl olivenolje ( en god en, gjerne kaldpresset virgin olje fra mørk flaske. Lurt å kjøre kvalitet på oljene)
1 dl solsikkeolje
Salt og pepper (smakes til tilslutt)


Hvitløk, sennep, sitrondråper og eggeplomme vispes med stavmikseren i et minutt.
Hold i bollen samtidig som du visper og sper i oljen i en tynn stråle (jeg løser det med å sette bollen mellom hoften og et hjørne på kjøkkenbenken da går det finfint å vispe og helle samtidig:-)
Etterhvert tykner aiolien, smak til med salt og pepper også er den ferdig.
Den holder seg ganske lenge i kjøleskapet.

Du! Har du testet aioli til rekene istedenfor majones? Eller aioli til ferskt brød...
Mmm:-))
Og du! Om du syntes den smaker besk så er det nok oljen din som har stått for lenge. Oljer har kort holdbarhetstid og tåler lys og temperaturforandringer dårlig. Lukt før du bruker. 

2 kommentarer:

  1. Skal lage aioli til helgen, Malene. Hvor mange personer er denne oppskriften ti? Skal ha det sammen med ferske reker og logg.

    SvarSlett
  2. Hei, så hyggelig å høre du skal lage den:-)).
    Det kommer jo helt an på hvor mye man spiser og hvor mye man liker å ha på av aioli, men den holder ivertfall til 5 personer:)
    Kos dere med reker og aioli;)

    SvarSlett